2014-11-06

Offentlig pengeknipe og diktsamlinger

Aftenposten rapporterte at Oslos biblioteker er i pengeknipe og ikke har råd til å kjøpe inn folks favoritter. Det er ikke det minste rart. Bibliotekene bruker sine midler til å kjøpe inn litteratur som er helt uinteressant for folk flest.

Her er et typisk eksempel på innkjøpt dikterkunst:

Sammen utfører de slåsskamp mot rust
Krigen mot den falmete sola
krigen mot det abstrakte liv
med fuglepenner vil de gjenskape
gammel rase med roterende pupiller
osv.

Dikteren selv fortalte at hans ord slåss, elsker og kræsjer. Det er godt å høre, første gang jeg leste diktene hans, var jeg redd for at de bare hadde snublet.

Dette viser på en glimrende måte hvordan skattebetalernes penger blir brukt. Det er mulig jeg er gammeldags, men jeg synes ikke det er urimelig at folk som ønsker slike dikt må kjøpe dem for sine egne penger.

Jeg lånte denne diktsamlingen på biblioteket, forrige gang den ble lånt ut var for ti år siden. Bibliotekaren fortalte at det var uvanlig at hele to mennesker var interessert i en slik bok, vanligvis ble de bare kjøpt inn, stuet bort i kasser for lagring og etter det foreskrevne antall år, kastet.

Ingen kommentarer: