Teknisk Ukeblad hadde en interessant artikkel om hvordan man
egentlig burde salte norske veier. Hvis disse reglene ble fulgt, ville det
knapt vært noen debatt om veisaltingen. Problemet, som opphetede debatter
viser, er at vegvesenet dessverre ikke salter på denne optimale måten. De
fleste som har vært ute på norske veier vinterstid har observert salting ved
både ved ti kuldegrader og når snøen laver ned slik at man i stedet burde
brøytet. Mange fortvilte hageeiere har sett sine busker sykne hen og dø etter
en vinter med overdådig salting, og vegvesenets egne beplantninger blir ofte
brune, visne og må skiftes ut; hvordan det går med grunnvannet er bare trist å
tenke på.
Egentlig litt pussig at det i denne saken er flere
parter som kjemper mot hverandre, både Vegdirektoratet og bilistene burde jo ha
sammenfallende ønsker om sikrere veier, men slik er det ikke. Bilistene, NAF og
de lokale vegkontorene er på den ene siden og Vegdirektoratet på den andre. For
å forsvare den massive saltingen vi bedriver her i Norge, publiserer
Vegdirektoratet undersøkelser som viser at det er færre ulykker på saltede
veier enn på andre veier. Hvis man imidlertid undersøker materialet som ligger
til grunn for denne påstanden, vil man se at her er det med stor eleganse løyet
med statistikk for å få frem det resultatet som direktoratet ønsker.
Av de ulykkene som danner grunnlag for denne
statistikken viser det seg at en meget stor andel har skjedd i et område
innenfor to hundre meter fra saltede strekninger. Dette er ikke det minste
rart. Når man kjører fra et saltet område og plutselig kommer over på
snø-/isunderlag, vil de fleste innse at her kan det lett skje en ulykke. Et
seigt slimete belegg over frontrute og lykteglass gjør ikke saken bedre. Selv
om man innser at disse ulykkene ikke ville ha skjedd uten salting, er de
plassert i rubrikken "ulykker på ikke saltede strekninger". Ulykker
som oppstår der hvor saltede veier går i bru over andre veier, og saltet
drypper ned på en usaltet vei som dermed blir såpeglatt er også omhyggelig
plassert i gal kategori. Dermed har Vegdirektoratet på en raffinert måte fått
den konklusjonen de ønsker. Hvorfor Vegdirektoratet legger slik prestisje i å
ha dette forurensende sølet er for de fleste bilister helt uforståelig. Det er
jo stort sett bare ved underkjølt regn at saltingen virkelig har stor verdi,
ved andre kjøreforhold skaper saltet ofte større problemer enn det løser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar