Jeg vil
takke pensjonert lærer Dagfinn Helgestad for svar på mitt innlegg i DT. Det er
imidlertid et par ting i hans innlegg som fortjener kommentarer. For det første
gjør han den vanlige feilen å generalisere alle læreres situasjon ut fra sin
egen erfaring. Det å være lærer er et av de minst ensartede yrkene som finnes.
Jeg husker for eksempel min far som brukte timer hver kveld på å rette stiler
fra en endeløs bunke. På den andre siden har jeg en venn som er gymlærer, og
han forteller at det aldri er verken forarbeid, foreldremøter eller noen andre
belastninger enn det å kjøre elevene gjennom et fast treningsprogram. Så har
jeg en kollega som underviser i maskinlære og fysikk, og han brukte mye tid på
å lage et opplegg første året han underviste, men deretter har han kunnet bruke
det samme opplegget år etter år – veldig greit, sier han. Videre har jeg en
bror som foreleser i sosiale fag; intet arbeid med lekser eller forberedelser,
undervisningen foregår mens elevene er samlet i arbeidsgrupper som gjør
selvstudium. Jeg kan forsåvidt også nevne et par lektorer jeg kjenner som
bruker timene til å arbeide som frilans oversettere og tjener penger på det
mens elevene er opptatt med oppgaver. Så skoleverdenen er nok langt mer
sammensatt enn det ene området Helgestad har erfaring fra.
Deretter
bruker Helgestad det banale debattknepet å skjelle ut dem som har en annen
mening enn ham selv som uvitende, det er en så enkel taktikk at til og med
politikerne har sluttet å bruke den. Kommunesektorens organisasjon (KS), som
Helgestad også betegner som uvitende, har nok adskillig bedre statistikk som
bakgrunn for sitt ønske om at lærerne skal være tilstede på skolen 7,5 timer om
dagen, enn en enkelt lærers frustrasjoner. Jeg vet ikke hvilket fag Dagfinn
Helgestad underviste i, men jeg håper at det ikke var norsk skriftlig.
Både
Helgestad og andre taleføre lærere forteller at de arbeider langt mer enn det
KS nå ønsker å formalisere; tja, da burde de jo ønske velkommen en reform som
ber dem om bare å tilbringe 37,5 timer i uka på arbeidsplassen. Det er litt
morsomt at Helgestad påstår at halvparten av lærernes sommerferie brukes til
avspasering; andre påstår at den brukes til kurs, etterutdanning, studier og så
videre. Men man skal ikke kjenne så veldig mange personer innen skoleverket for
å oppdage at lærernes lange ferier ikke bare er en myte, men et gode som andre
arbeidstakere bare kan drømme om.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar