Drammens
Tidende hadde en reportasje hvor det ble hevdet at høy fart i trafikken gir
ulykker og fører til trafikkdød. Reportasjen var illustrert med et stort bilde
av en firefelts motorvei med midtdeler. Det er nok ikke farten som skaper
ulykker, det er de plutselige bråstoppene som dreper. Disse oppstår ikke på
motorveiene, men på trange, svingete og uoversiktlige veier.
Etter mange års handlingslammelse har Norge dessverre alt for mange dårlige veier. Problemet er ikke at det kjøres for fort, men at det kjøres for fort etter forholdene. Tidligere hadde vi slike dårlige veier nedover mot Sørlandet og bortover mot Sverige. De hadde lave fartsgrenser, gjerne 60 km, og det var mange ulykker – og dødsfall. Nå er veiene bygd ut, det er fartsgrenser på 90, 100 og 110 km, og det forekommer nesten ikke ulykker på de samme strekningene som for noen år var preget av tragedier nesten hver dag.
Etter mange års handlingslammelse har Norge dessverre alt for mange dårlige veier. Problemet er ikke at det kjøres for fort, men at det kjøres for fort etter forholdene. Tidligere hadde vi slike dårlige veier nedover mot Sørlandet og bortover mot Sverige. De hadde lave fartsgrenser, gjerne 60 km, og det var mange ulykker – og dødsfall. Nå er veiene bygd ut, det er fartsgrenser på 90, 100 og 110 km, og det forekommer nesten ikke ulykker på de samme strekningene som for noen år var preget av tragedier nesten hver dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar