Igjen er den
årvisse debatten om salting i gang. Egentlig er det litt rart at det i denne
saken er to parter som kjemper mot hverandre, både Vegdirektoratet og bilistene
burde jo ha sammenfallende ønsker om sikrere veier, men slik er det ikke. Bilistene,
NAF og de lokale vegkontorene er på den ene siden og Vegdirektoratet på den
andre. For å forsvare den massive saltingen vi bedriver her i Norge, publiserer
Vegdirektoratet undersøkelser som viser at det er færre ulykker på saltede
veier enn på andre veier. Hvis man imidlertid undersøker materialet som ligger
til grunn for denne påstanden, vil man se at her er det med stor eleganse løyet
med statistikk for å få frem det resultatet som direktoratet ønsker.
Av de
ulykkene som danner grunnlag for denne statistikken viser det seg at en meget
stor andel har skjedd i et område innenfor to hundre meter fra saltede
strekninger. Dette er ikke det minste rart. Når man kjører fra et saltet område
og plutselig kommer over på snø-/isunderlag, vil de fleste innse at her kan det
lett skje en ulykke. Et seigt slimete belegg over frontrute og lykteglass gjør
ikke saken bedre. Selv om man innser at disse ulykkene ikke ville ha skjedd
uten salting, er de plassert i rubrikken "ulykker på ikke saltede
strekninger". Ulykker som oppstår der hvor saltede veier går i bru over
andre veier, og saltet drypper ned på en usaltet vei som dermed blir såpeglatt
er også omhyggelig plassert i gal kategori. Dermed har Vegdirektoratet på en
raffinert måte fått den konklusjonen de ønsker. Hvorfor Vegdirektoratet legger
slik prestisje i å ha dette forurensende sølet er for de fleste bilister helt
uforståelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar