NTB melder at det skal innføres et nasjonalt legevaktnummer
– 116 117. Hvis man blir akutt syk eller skadet, så skal man nå ringe til
fastlegen, eller legevakten eller 113-ambulansen. Tilsvarende har politiet fått
to forskjellige nummer. Det er sannelig ikke lett for en femåring å holde rede
på alle disse forskjellige numrene hvis mamma har snublet og ligger i svime på
kjøkkenet mens kokeplata gløder. Det er ikke greit for oss voksne heller.
I motsetning til mange andre land, har vi her i Norge et
ineffektivt og lite brukervennlig nødnummersystem. I USA har man for eksempel ett nødnummer - 911 - alle kjenner det,
og barna lærer det fra først stund. Mange er reddet fra brann eller
hjerteattakk fordi barn på 5 år har klart å slå dette enkle nummeret. På
mottakssentralen sitter det profesjonelle folk som er drillet i å ta i mot
nødsamtaler, enten det gjelder brann, sykdom, ulykker eller forbrytelser. De
kan formidle, rapportere og sette inn hjelp etter behov. Her i Norge har vi
seks forskjellige nummer for å oppnå det samme. De hjelpsomme menneskene som
betjener disse mottaksapparatene forteller om mange feilringinger; både fra barn
og voksne, dette forsinker hjelpen og forringer tjenesten.
Under 22. juli-katastrofen var det hos politiet én
politibetjent som fortvilet prøvde å svare på alle nødanropene. Det automatiske
systemet rutet mange samtaler videre til andre politidistrikt, hvor betjeningen
var uvitende om forløpet. Kritikken bør ikke gå til politiet som gjorde så godt
de kunne, men til våre øverste myndigheter som i stedet for å lage et effektivt
og veltrent hjelpeapparat, ser det som et mål i seg selv å lage et system som
er så byråkratisk og ineffektivt som overhodet mulig.
2 kommentarer:
Btw 911 fungerer i Norge
Ja, det stemmer. 911 blir, stort sett, viderekoplet til 112. Det hjelper dessverre ikke. Problemet er ikke mangel på nummer, men at det er alt for mange og at mottakssystemet alt for ofte består av velmenende amatører.
Legg inn en kommentar