De fleste
har fått med seg at den store taperen i den amerikanske valgkampen var
meningsmålingsinstituttene. Men dette burde egentlig ikke være noe nytt;
driftige mennesker stoler på seg selv og ikke på slike galluper.
Henry Ford
hadde en enorm suksess med den første samlebåndsproduserte bilen, spesielt
T-modellen. La oss anta at han hadde foretatt en meningsmåling for å finne ut
hva slags fremkomstmiddel han burde satse på. Jo, et overveldende flertall
ville ønsket seg sterkere og mer utholdende hester som kunne klare seg på
enkelt og lett tilgjengelig for.
Steve Jobs
hadde ingen tro på meningsmålinger eller respekt for hva andre mente – og det
hadde han helt rett i, han stolte på sin egen teft og markedsføringsevner. Hvis
Apple hadde foretatt en meningsmåling om hva slags mobiltelefoner folk ønsket,
ville de fått følgende svar:
- Bedre
lydkvalitet
- Større
dekningsområde
- Lengre
batterilevetid
Og hva fikk
de? Jo, en iPhone som hadde:
- Dårligere
lydkvalitet
- Mindre
dekningsområde
- Kortere
batterilevetid
Og det er
vel unødvendig å si, mobiltelefonen ble en fantastisk suksess.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar