Buskerud
Fylkesbibliotek har gjort et prisverdig forsøk på å låne ut e-bøker. Lett er
det imidlertid ikke. I likhet med filmstudioer og plateprodusenter gjør
bokforlagene sitt ytterste for å hindre kundene å få enkel og rimelig tilgang
til produktene deres. Er folk i utgangspunktet kjeltringer som ønsker å stjele
via Internett? Man skal ikke lese mange blogger og diskusjonssider for å se at,
nei, vi ønsker faktisk å betale for det vi kjøper. De fleste laster ikke ned
opphavsrettslig beskyttet materiale fordi de ønsker å snyte rettighetshaverne.
Problemet er at gigantiske, byråkratiske produsenter (forlag, filmstudioer og
plateselskap) har gjort det urimelig dyrt og unødvendig vanskelig å være ærlig
og kjøpe produktene deres.
Platebransjen
lærte først. Etter å ha prøvd seg med kopibeskyttelser som var så aggressive at
de krasjet CD-spilleren hvis man spilte av plata i bilen eller på PC’en, og
rettighetssystemer som gjorde det umulig å spille av musikk (ærlig og redelig
kjøpt) på mp3 spilleren, så lærte de omsider. Nå kan man på en enkel måte kjøpe
eller streame det man ønsker. Filmstudioene har introdusert en idiotisk
soneinndeling av verden, slik at en plate som er kjøpt i USA ikke kan spilles i
Norge. Det å kjøpe en film på lovlig måte og se den på eget hjemmekinoanlegg
var usedvanlig plundrete. Personlig har jeg lett etter sjeldne TV-program,
filmer og lydbøker – og det er umulig å finne dem fordi produsenten synes
markedet er så lite at de ikke gidder å gjøre programmene tilgjengelige for den
håndfullen av oss som gjerne vil høre på et spesielt program. Men jeg finner
programmet gjennom forskjellige torrent-søkemotorer, fordi en eller annen
entusiast som også likte det programmet, har ønsket å dele det med andre. Dette
er den eneste måten jeg kan finne det spesielle programmet på.
Nå er
bokforlagene i gang med samme regla; like lite som Siv Jensen lærte av
Søvik-saken, har forlagene lært av musikkbransjen. De skal absolutt lage
omstendelige og inneffektive systemer som fører til at de mister kunder – før de
lærer. Apple er et eksempel på at man kan få milliardinntekter ved å lage
rimelige og lett tilgjengelige apper, hvorfor gjør da forlagene det stikk
motsatte? Målsetningen med e-bøker ser ut til å være: de skal være dyre,
vanskelig tilgjengelige og beheftet med ventetid. Det er enkelt å se hva som
kommer til å skje. En person søker etter en e-bok og finner at han kan låne den
på biblioteket. På grunn av kunstige restriksjoner må han imidlertid sette seg
på venteliste og er nummer fire i køen; han kan antagelig laste ned boken om to
måneder, kun lese den på ett lesebrett (ikke på ipad’en eller pc’en), og hvis
han ikke får lest den ut i løpet av tre uker så blir den automatisk slettet
fordi en annen person står på venteliste. Slik urealistisk tenkemåte finner man
bare i store, byråkratiske institusjoner. Det som i praksis kommer til å skje
er at vedkommende søker videre og finner boken i form av en fil på Internett.
Han laster den ned og leser den etter eget forgodtbefinnende; derved har
forlagene klart å snyte seg selv for inntekter.
Forlagene
kommer, i likhet med musikk- og filmbransjen, til å bli dratt sparkende og
skrikende inn i fremtiden. Bransjen selv ville tjent mye penger på å kvitte seg
med bønnetellerne, kopibeskyttelsene, kunstige begrensninger og advokatene, og
i stedet lage nettsteder hvor publikum kan laste ned alle deres produkter til
en rimelig pris. Folk er villige til å betale bare de får mulighet til det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar