Modum
Cykleklubb ber om at vi bilister ikke skader syklistene, der de farer i sine
kondomdresser i sikksakk mellom biler og fotgjengere; gjerne to i bredden.
Sykling i trafikken ville faktisk ikke vært så farlig hvis syklistene:
- Ikke kjørte på rødt lys
- Viste tegn når de svingte
- Ikke kjørte mot enveiskjøringer
- Ikke for mellom to bilrader som sto i kø
- Ikke vinglet fra den ene kjørebanen til den andre, så til fortauet, og deretter ut i veien igjen, alt etter hva som falt dem inn
- Respekterte vikeplikt- og stoppskilt
- Ikke skar ut foran en bil når de ønsket å svinge til venstre
- Ikke kjørte for full fart i sikksakk mellom fotgjengere på fortau eller fotgjengeroverganger
Nei
syklistene trenger ikke medlidenhet fra bilistene; tvert imot, de trenger å
lære seg elementær respekt for grunnleggende trafikkregler. Det er naturligvis
synd at enkelte bilister viser syklistene fingeren, men jeg må medgi at en slik
handling kom meg i hu da to syklister kjørte ved siden av hverandre i veien
foran bilen min, mens det var en utmerket, ubrukt sykkelsti ute til høyre. At
det etter hvert ble en kø på tyve-tredve biler bak dem affiserte ikke
syklistene i det hele tatt.
2 kommentarer:
Til opplysning:
Det er lov å sykle to i bredden. Det anbefales for å gjøre forbikjøring enklere. Samme avstandsregel gjelder forbikjøring av syklende som bil, mer effektivt å forbikjøre to ved siden av hverandre enn to etter hverandre.
Eksplisitt i trafikkreglene står det at syklende kan passere biler på begge sider, som eksempel nevnes bilkø. Ordrett trafikkreglene.
Samferdselsdepartementet, SVV, og politi, er klare på at gang- og sykkelvei ikke er ment som avlastning for trafikk i veibanen, men som en trygg ferdselsåre for gående og syklende i lav hastighet. Barn på sykkel feks. De samme instanser anbefaler voksne syklister som holder fart å heller nytte veibanen. Det er tryggest for alle parter, sykkel er jo dessuten et definert kjøretøy og har sin primærprimærplass nettopp i veibanen.
Du har noen poeng, men du har altså vist fingeren til et par stykker som fulgte loven og anbefalingene for god samferdsel.
> Det er lov å sykle to i bredden. Det anbefales for å gjøre forbikjøring enklere.
Hvis man blir tatt igjen av et hurtigere kjøretøy skal man kjøre til siden og om nødvendig stanse. Ingen syklister følger dette, tvert imot – det er mange eksempler på at de har sperret for biler i flere timer.
http://verdenogvi.blogspot.no/2017/05/syklister.html
> De samme instanser anbefaler voksne syklister som holder fart å heller nytte veibanen.
Hvilket de også gjør, også der de har mulighet til å kjøre på en bred, fin sykkelsti beregnet for racere.
http://verdenogvi.blogspot.no/2014/05/sykkelstier-hvorfor-det.html
Om det er konkurranseinstinkt, dødsforakt eller ren og skjær vrangvilje er det ikke godt å si, men å få syklister til å vise fornuft i trafikken ser ut til å være helt umulig.
Legg inn en kommentar