Torgeir
Micaelsen har en lengre artikkel i Drammens Tidende hvor han avslører hvorfor
norsk helsevesen fungerer så dårlig – pasienter er nemlig ikke kunder, mener
han. Den godeste Micaelsen innrømmer at han har tro på konkurranse, men ikke i
helsesektoren. Dessverre Torgeir Micaelsen, med en slik innstilling kommer nok
helsevesenet til å fortsette å være like begredelig. Jeg har selv vært på sykehus i USA, og en
kollega av meg har erfaringer fra Tyskland; det er et hav av forskjell fra
norske sykehus hvor pasientene blir behandlet som pakker. Begge disse landene
bruker omtrent like mye per innbygger for å behandle sykdom som vi gjør her i
Norge, men der får man både bedre og mer behandling for pengene; pasientene blir
nemlig behandlet som kunder – og det er konkurranse om kundene.
Mye av det
norske problemet er at politikere, slike som Torgeir Micaelsen, ikke klarer å
holde fingrene fra fatet, men absolutt må gå inn og detaljregulere. De er
naturligvis redde for at de selv ikke skal få god nok behandling, slik som da
en partikollega av Micaelsen ringte til sykehuset, og i kraft av sin stilling
som helseminister forlangte god oppfølging av en venn av seg. Eller slik som
Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre som ikke tør legge seg selv eller sin
familie inn på offentlig sykehus, men bruker private løsninger; der blir som
kjent pasientene behandlet som kunder, og det er full konkurranse.
Fastlegeordningen
i Norge fungerer, der blir plutselig pasientene behandlet som kunder; man kan
sjekke ut legen på nettet, man kan klage over behandlingen, og man kan skifte
hvis man ikke er fornøyd. Det samme burde naturligvis gjelde for resten av
helsevesenet. I stedet for å være kunde vil Arbeiderpartiet at man skal være
pasient; uten rettigheter. Når det skjer en feil (og det er mange «uønskede
hendelser» på norske sykehus), så må man kjempe mot Pasientskadenemnda. Til
tross for navnet, så er ikke nemnda på pasientens side, men på sykehusets, og
gjør alt den kan for å redusere eller avslå erstatninger for feilbehandling.
Siden man ikke er kunde, kan ikke Forbrukerrådet engasjere seg og de færreste
har ressurser til å ta en rettsak mot det offentlige helsevesenet.
Det er trist
at en mann med slik makt som Torgeir Micaelsen argumenter for at vi også i
fremtiden skal ha et sykehussystem som fører til køer, infeksjoner, dårlige
rutiner, korridorpasienter, nedverdigende behandling, stengte avdelinger,
juks med diagnoser, feilmedisinering og unødig byråkrati. Det viser seg på alle
områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar