Odd
Myklebust har vanligvis velfunderte, interessante og objektive ledere, men hans
filosofering om bru kontra tunnel har muligens vært litt for kjapp. Dette kommer
naturligvis av den nylige brannen og stengingen av Oslofjordtunnelen. Man kan
ikke trekke konklusjonen at bruer alltid er bedre enn tunneler på grunn av
dette problemet. Se på Strømsåstunnelen eller Bragernestunnelen, de kunne ikke
godt vært erstattet med bruer. Grunnen til at det i sin tid ble bru over, i
stedet for tunnel under Drammenselva, var handlingslammelse fra daværende
ordfører Lise Christoffersens side. Som Myklebust skriver, så snuste hun på en
tunnelløsning, hun ønsket seg en tunnelløsning, og hun snakket om en
tunnelløsning. Hun gjorde imidlertid ikke noe konkret eller målrettet for å
realisere en tunneløsning. Hadde hun gjort det, så hadde vi sluppet
”betongmonstret” fra 1970 og det massive tomtearealet som brua legger beslag på.
Det er ingenting som tilsier at den tunnelen ville hatt slike problemer som
Oslofjordtunnelen har.
Trafikksikkerhetsseksjonen
i Statens vegvesen kan fortelle at det er vesentlig sikrere og tryggere å kjøre
i en tunnel enn å kjøre på landevegen. I tunneler er det ingen kryss, ingen
elger og ikke snø, salting eller is. Tunneler må imidlertid konstrueres og
bygges riktig, det har dessverre ikke skjedd med Oslofjordtunnelen. Det skulle
vært to løp, og stigningen skulle vært tilpasset tyngre lastebiler. Den burde
naturligvis heller ikke munne ut i tettbebygd strøk. Norge har råd til å lage
ordentlige tunneler (og for så vidt også anstendige veier ellers), men vi gjør
det ikke fordi regjeringen i stedet har valgt å salte ned pengene våre i et
enormt oljefond i utlandet.
Så årsaken
til at ingen i dag snakker høyt om behovet for en tunnel under Drammensfjorden
er at den saken er avsluttet, ikke at man fikk den beste løsningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar