2014-09-22

Hvorfor saltes veier i Norge?

Vegdirektoratet har nylig publisert en undersøkelse som viser at det er færre ulykker på saltede veier enn på andre veier. Hvis man imidlertid undersøker materialet som ligger til grunn for denne påstanden, vil man se at her er det med stor eleganse løyet med statistikk for å få frem presis det resultat som i utgangspunktet ønskes.

Av de ulykkene som danner grunnlag for denne statistikken viser det seg at en meget stor andel har skjedd i et område innenfor to hundre meter fra saltede strekninger. Dette er ikke det minste rart. Når man kjører fra et saltet område og plutselig kommer over på snø-/isunderlag, vil de fleste innse at her kan det lett skje en ulykke. Et seigt slimete saltbelegg over frontrute og lykteglass gjør ikke saken bedre. Selv om man innser at disse ulykkene ikke ville ha skjedd uten salting, er de plassert i rubrikken "ulykker på ikke saltede strekninger". Dermed har Vegdirektoratet på en raffinert måte fått den konklusjonen de ønsker. Hvorfor Vegdirektoratet insisterer på salting når hverken bilister, bilorganisasjoner eller lokale veikontorer vil ha dette sølet kan man bare fundere på.

I flere andre land er salting faktisk forbudt på grunn av de skadevirkninger som oppstår på lokalmiljøet. Det ser man langs veiene her i Norge også, planter, busker og trær som visner og dør på grunn av saltingen.

Ingen kommentarer: