En av de
store forskjellene mellom høyre og venstresiden i norsk politikk er hvorvidt
man er villig til å slippe til private aktører, eller om alt skal drives av
”det offentlige”. Av en eller annen grunn har LO stilt seg på Ap’s side og
ønsker at så mye som overhodet mulig skal utføres av selskaper som eies av
kommune eller stat. Burde man ikke i stedet ha som målsetning at man skal finne
muligheter og løsninger som kan gi både ansatte og kunder bedre forhold? Man
behøver ikke gå lengre enn til Sverige for å se at for eksempel private
sykehjem fungerer aldeles utmerket; norske pensjonister har flyttet dit for å
få en verdig alderdom. Man kan se til England for å oppdage hvordan et
ineffektivt, byråkratisk og dyrt offentlig jernbanesystem ble erstattet av effektive,
rimelige og konkurransedyktige private løsninger. Det er veldig få, unntatt
troende kommunister, som ikke ser at private driver dagligvarebutikker,
rørleggerfirmaer og frisørsalonger bedre og rimeligere enn det offentlige kunne
ha gjort. Hvorfor kan ikke syke og gamle mennesker få samme kvalitet på sin
behandling, som man forventer at bilen får når man setter den inn på et
verksted?
KVALITETSKONTROLL
I alle
virksomheter er kontroll med kvalitet, utførelse og resultat viktig. De fleste
vil innse at man ikke kan kontrollere seg selv, da støter man på det kjente
”bukken og havresekken” problemet. Når det offentlige både skal eie, drive og
kontrollere virksomheten, går det ofte galt. Det er dessverre et skremmende
stort antall tilfeller hvor det viser seg at det offentlige ikke kontrollerer,
eller de lar det ”slippe igjennom” når det gjelder sine egne bedrifter,
virksomheter og etater. Dette er gjerne årsaken til de mange skandaler man har
i offentlig virksomhet; et typisk eksempel er den kjente vannverkssjefen på
Romerike. Enhver privat bedrift som hadde drevet på dette viset, ville blitt
stoppet temmelig raskt, men fordi det var en kommunal bedrift så ble revisor
overstyrt, lokalpolitikerne fikk bein, og det ble ikke ryddet opp før avisene
(som er private) gransket saken. Se også på pillerotet som forekommer på
sykehus og sykehjem – hadde dette vært privat, så ville offentlige organer
umiddelbart tatt hensyn til menneskers liv og helse og krevd endringer, men
fordi politikerne har laget systemet og offentlig ansatte byråkrater driver
virksomheten, så blir dessverre systemet viktigere enn enkeltmennesket. Andre
eksempler er Statoil som kan diktere sine egne forretningsbetingelser og DnB
NOR som gir Statsministeren beskjed om hvordan regelverket skal utformes. Det
ble nettopp avslørt at Oslo kommune hadde gitt ”sin egen” bedrift Oslo
Sporveier millioner av kroner i ulovlig støtte, slik at den kunne utkonkurrere
det private alternativet.
KLAGER
Når en
privat bedrift gjør en feil, kan man henvende seg til Forbrukerrådet og få
hjelp og veiledning. Når en offentlig bedrift gjør en feil, toer de sine hender
– Forbrukerrådet kan ikke hjelpe. Går det galt med bilen din, har du NAF i
ryggen. Problemer med banken, Finansklagenemnda kan hjelpe. Reisebyrået sendte
deg til feil hotell eller flyselskapet rotet bort bagasjen, Reklamasjonsnemnda
tar saken. Får du feil behandling av en offentlig innstans eller et offentlig
kontor står du helt alene. Offentlige byråkrater har ressurser til å kjøre en
sak om feilparkering på 540 kroner helt til Høyesterett, og du som privatperson
må pantsette huset for å kunne stå imot. Forbrukerrådet tok for seg kommunenes
prislister på Internett, halvparten av dem var gale. Hvis en privat butikk
oppgir for lav pris har Høyesterett bestemt at de er fanget og må selge varen
til den oppgitte prisen. Hvis du tror at det samme gjelder for kommunale
tjenester – ha ha, glem det. Rapporten forteller at 54 norske kommuner har
uakseptabel dårlig service. Bare hver tredje kommune gir god nok service til
kundene. 50 kommuner styrer så dårlig at de er satt under statlig
administrasjon på grunn av økonomiske problemer (Robek-lista). Det ble nettopp
publisert informasjon om at det har skjedd femti
tusen lovbrudd offentlig virksomhet. Takk og pris for at Adecco er privat,
det er eneste årsaken til at regelbruddene er blitt avslørt. Hvis Adecco hadde
vært en offentlig virksomhet, ville vi sett at alle, fra
arbeiderpartipolitikere og kommunalpamper til LO-tillitsvalgte hadde satt store
ressurser inn på å kamuflere og bortforklare forholdene.
FORANDRINGER
Verden
forandrer seg, og vi med den. Enhver privat bedrift må kunne snu seg raskt for
ikke å bli forbikjørt av konkurrenter. Det skaper entusiasme blant de ansatte
og gode produkter for kundene. Det heloffentlige organet NAV har omorganisert
seg i 5 – fem – år, og ingenting tyder på at de blir ferdige i overskuelig
fremtid. Innlegg i avisene tyder på at de verken kan tilfredsstille kundene
eller de ansatte. Det er bare monopoler som kan slippe unna med å ta høye
priser og levere middelmådige produkter. Konkurranse gir høyere kvalitet,
lavere priser og bedre service.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar