2008-12-31

Rundtur i Australia med Tema fra Star Tour

Er en rundtur i Australia slik Tema beskriver den?
Det er ikke alltid at brosjyre og virkelighet stemmer overens

Norges største (muligens også beste) feriekataloger utgis av Star Tour.
Mitt hjertesukk er: "Hadde de enda vært like flinke til å arrangere feriereiser, som de er til å lage kataloger."

Etter en rundtur i Australia med Tema (en underavdeling av Star Tour), satt vi igjen med både positive og negative erfaringer. Jeg skrev derfor et brev til arrangørene hvor jeg påpekte hva som burde forbedres slik at rundturen kunne bli en bedre opplevelse for gjestene. Et slikt brev hvor man også påpekte negative ting, ville imidlertid ikke Tema ha noe av. Etter å ha ventet i flere måneder og purret på svar, fikk jeg endelig en e-post fra salgsjef på Star Tour TEMA. Stor var min forbauselse over svaret; jeg hadde trodd at Star ville være takknemlig for at gjestene tok seg arbeidet med å gi tilbakemelding, men nei, her tåles ikke konstruktiv kritikk. Salgssjefen fortalte at han hadde tyve års erfaring i reiselivsbransjen så jeg måtte ikke komme her, hvis jeg ikke var fornøyd så kunne jeg arrangere mine egne reiser. Reiselederen hadde dessuten observert at jeg hadde sittet og lest pocketbøker, samt prøvd å finne gode restauranter i byene vi besøkte, hva dette hadde med saken å gjøre sa han ikke. Forøvrig mente han at både min kone og jeg var alt for selvstendige for disse pakkereisene som TEMA tilbød. Denne siste uttalelsen er jo ganske interessant, den forteller jo tydelig hva TEMA mener om gjestene sine og hva slags mennesker de lager reiser for.

Jeg har sjelden sett en mer engasjerende og interessant reise-katalog enn TEMA. På hver eneste side beskrives det nye og spennende turer og reisemål. Dette er meget profesjonelt utført, utformingen må sies å være perfekt for å lokke interesserte med på Tema-turene. Dessverre har ikke Star Tour's ledelse engasjert tilsvarende profesjonelle mennesker til å arrangere og gjennomføre Tema- turene.

Star Tour har bygget seg opp ved å arrangere badeferier i Syden. Med en førsteklasses markedsføring tar nå Star Tour med sine Tema-reiser over det markedet som tidligere ble dominert av mindre selskaper.

Tema har en rundtur i Australia som starter med et par dager i Bangkok, deretter to ukers rundtur i Australia, og til slutt et par dager i Singapore. Med en slik reise til nesten førti tusen kroner per person, vil man i utgangspunktet forvente gode hoteller hele veien, en rekke aktiviteter inkludert i turen, og guider/reiseledere som har et grundig kjennskap til reisemålene. Slik er det imidlertid ikke, hva Star Tour presenterer som Tema er rett og slett for dårlig i forhold til den prisen de forlanger.

• Hotellene hadde jevnt over en standard dårligere enn forventet. Det eneste stedet vi fikk et bra hotell, så var det på grunn av en feilbooking.

• Reiselederen var meget dyktig til å referere informasjon fra guidebøker, men hadde minimal kunnskap om tider, steder og hendelser på denne spesielle turen vi var på.

• I det hele tatt var forbausende få aktiviteter inkludert i turen. Det er ganske meningsløst at gjestene når de ankommer selv må finne ut hvilke tilbud som finnes på de enkelte stedene. Den slags burde Tema ha funnet ut i god tid på forhånd.

• Det er godt gjort å arrangere båttur på floden i Bangkok og så klare å unngå å vise gjestene en slik severdighet som de flytende markeder. Ganske mange fikk hakeslipp da vi oppdaget dette for sent til å gjøre våre egne arrangementer.

• Et besøk for å se pingvinene sør for Melbourne ble sterkt anbefalt av reiselederen (andre turoperatører har den utflukten med i programmet, vi måtte betale ekstra). Dette viste seg å bli en meget dyr fiasko. Guiden visste ikke når "forestillingen" begynte, så vi ankom alt for tidlig. Etter timers venting, så viste det seg at det ikke var noe å se på likevel fordi sesongen var over. (Dette var alminnelig kjent i området, men vår reiseleder visste ingenting). Etter noen flere slike episoder sluttet vi å stole på hva hun sa og gjorde våre egne undersøkelser foran hvert eneste arrangement.

• Den lokale guiden i Singapore hadde ikke kunnskap om så elementære ting som at Chinatown var stengt under den kinesiske nyttårsfeiringen. Selv om hun fortalte at hun hadde bodd i byen i mange år, visste hun ikke engang hvor mange dager feiringen varte. (Men hun var meget blid og hyggelig og sikkert ideell til å arrangere cocktailselskaper.)

Den virkelig positive opplevelsen ved turen, var at den ikke gikk til et sted hvor Star Tour har charterfly, derfor måtte de bruke rutefly. Hvis du noensinne tar en Tema-tur til for eksempel Spania, blir du presset ned i et flysete hvor til og med en liten person på 157 cm høyde og 58 kg sitter trangt. Tenk da hvordan situasjonen er for en mann på 190. Ved avgang er det 17 - sytten - centimeter fra ryggen på passasjersetet foran og til ditt sete, hvordan det blir når passasjeren foran lener ryggen tilbake er nok til å gi mangt et menneske mareritt. Vi priste oss lykkelig for at vi slapp dette denne gangen.

Den store overraskelsen kom imidlertid på slutten av reisen da vi skulle fylle ut vurderingsskjemaer for turen. Til gjestenes store bestyrtelse viste seg at det var reiseleder selv som skulle samle inn skjemaene. "Dette er virkelig amatørmessig, nå er det jo ikke mulig å få gitt beskjed om negative ting tilbake til Star." I ettertid har vi imidlertid forstått at dette er bevisst politikk fra Star Tour. Ved å filtrere svarskjemaene gjennom reiseleder, vil Star Tour kun få positive tilbakemeldinger. Ved på denne måten å slippe negativ kritikk, har man også forklaringen på at kun katalogen og ikke turene er blitt bedre i løpet av de årene Tema har vært i virksomhet.

Ingen kommentarer: