2014-12-01

Filmkritikk

Jeg har stor nytte av Aftenpostens filmanmeldelser for å finne ut om jeg bør gå og se på en forestilling. Det er tross alt bittert for min hustru og meg å kaste bort en hundrelapp for å sitte og kjede seg i to timer.

Man må imidlertid nøye kjenne kritikerbransjens terminologi, og helst finne en anmelder som har noenlunde samme smak som en selv har. Det hender jo ikke så sjelden at en film som blir slaktet av en anmelder blir rost opp i skyene av en annen.

Den nye filmen til Jason Statham, var det imidlertid ikke mulig å ta feil av. Anmelderen sa at det blir action, smell og drap i massevis. Dette er en eksplosiv og ekkel, blodig og rotete, klisjefull, langvarig og til tider latterlig macho-thriller med høyst fortjent 18-år grense. En slik anbefaling kunne min hustru og jeg ikke stå for, og vi hadde en meget underholdende kveld sammen med Statham. Så igjen min takk til anmelderen som ga et så glimrende konsentrat, det eneste ordet som kanskje manglet var "kommersiell". Da vet vi at filmen passer for folk flest, og ikke en liten kulturelite.


#####################################################

Nordmenn er det eneste folkeslaget som skryter av hvor beskjedne de er.

#####################################################

Ingen kommentarer: