2014-05-06

Pasienter er kunder

Torgeir Micaelsen har en lengre artikkel i Drammens Tidende hvor han avslører hvorfor norsk helsevesen fungerer så dårlig – pasienter er nemlig ikke kunder, mener han. Den godeste Micaelsen innrømmer at han har tro på konkurranse, men ikke i helsesektoren. Dessverre Torgeir Micaelsen, med en slik innstilling kommer nok helsevesenet til å fortsette å være like begredelig.  Jeg har selv vært på sykehus i USA, og en kollega av meg har erfaringer fra Tyskland; det er et hav av forskjell fra norske sykehus hvor pasientene blir behandlet som pakker. Begge disse landene bruker omtrent like mye per innbygger for å behandle sykdom som vi gjør her i Norge, men der får man både bedre og mer behandling for pengene; pasientene blir nemlig behandlet som kunder – og det er konkurranse om kundene.

Mye av det norske problemet er at politikere, slike som Torgeir Micaelsen, ikke klarer å holde fingrene fra fatet, men absolutt må gå inn og detaljregulere. De er naturligvis redde for at de selv ikke skal få god nok behandling, slik som da en partikollega av Micaelsen ringte til sykehuset, og i kraft av sin stilling som helseminister forlangte god oppfølging av en venn av seg. Eller slik som Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre som ikke tør legge seg selv eller sin familie inn på offentlig sykehus, men bruker private løsninger; der blir som kjent pasientene behandlet som kunder, og det er full konkurranse.

Fastlegeordningen i Norge fungerer, der blir plutselig pasientene behandlet som kunder; man kan sjekke ut legen på nettet, man kan klage over behandlingen, og man kan skifte hvis man ikke er fornøyd. Det samme burde naturligvis gjelde for resten av helsevesenet. I stedet for å være kunde vil Arbeiderpartiet at man skal være pasient; uten rettigheter. Når det skjer en feil (og det er mange «uønskede hendelser» på norske sykehus), så må man kjempe mot Pasientskadenemnda. Til tross for navnet, så er ikke nemnda på pasientens side, men på sykehusets, og gjør alt den kan for å redusere eller avslå erstatninger for feilbehandling. Siden man ikke er kunde, kan ikke Forbrukerrådet engasjere seg og de færreste har ressurser til å ta en rettsak mot det offentlige helsevesenet.


Det er trist at en mann med slik makt som Torgeir Micaelsen argumenter for at vi også i fremtiden skal ha et sykehussystem som fører til køer, infeksjoner, dårlige rutiner, korridorpasienter, nedverdigende behandling, stengte avdelinger, juks med diagnoser, feilmedisinering og unødig byråkrati. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service. 

Ingen kommentarer: