2015-01-01

Jeg leste med interesse…

Jeg leste med interesse en artikkel i Aftenposten om hvordan innleggene i debattspalten blir valgt ut. Det ble pekt på flere viktige momenter og presentert informasjon som jeg ikke var klar over. Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra tanken på at det var enkelte forhold som ikke ble berørt.
  • Jeg har tidligere fått inn flesteparten av mine debattinnlegg. Dette tok imidlertid brått slutt for noen få år siden (da en gammelkommunist ble sjefredaktør). Jeg tviler på at mine skriveferdigheter plutselig over natten ble så mye dårligere, så det må være andre forhold; dette bekreftes av at innleggene (etter å ha fått standardavslaget fra Aftenposten), blir tatt inn i andre aviser.
  • Ledende Fremskrittspartifolk som Siv Jensen, Per-Willy Amundsen eller Per Sandberg får inn ett innlegg om en kontroversiell sak. De neste ukene flommer avisen over av innlegg fra kjente kulturpersoner som sabler ned FrP’s meninger. Innlegg som forsvarer FrP blir automatisk refusert, derved ser det ut som om ingen andre har partiets standpunkter. Journalistene kan så lene seg tilbake og si: ”Se hvordan debattørene slakter Fremskrittspartiet”. Rett som det er kommer det innlegg hvor FrP blir koplet til ”brune meninger”, NS eller nynazistiske bevegelser. Slike innlegg om Høyre eller Ap ville automatisk bli refusert, men det ser ut til at negative meninger om Fremskrittspartiet ukritisk får plass. Enda verre – ethvert innlegg som forsvarer FrP blir refusert, slik at det skal se ut som om det bare er FrP-ledelsen som forsvarer partiets standpunkter.


Ingen kommentarer: