2010-01-09

NSB har problemer?

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) skal nå finne ut hvorfor NSB har hatt problemer den siste tiden. Den siste tiden? Så vidt jeg kan huske, så har NSB hatt forsinkelser, problemer, feil, dårlig informasjon og slett kundebehandling i minst førti år (som er den tiden jeg har vært ute i arbeidslivet). Jeg kikker tilbake på mine dokumenter som leserskribent, og finner debattinnlegg fra både sytti og åtti-årene hvor jeg stiller spørsmålstegn ved NSB’s organisasjon,
administrasjon og kundebehandling.

Så vidt jeg husker introduserte Aftenposten i 1978 slagordet ”Det står alltid et tog.” Dette som svar på NSB’s slagord ”Det går alltid et tog.” Men så viste det seg at togene hadde nedfalte kjøreledninger, var forsinket eller rett og slett ble innstilt. Problemet stikker nok så dypt som at NSB rett og slett er like byråkratisk, ineffektivt og lite resultatorientert som resten av det offentlige. I England og USA er jernbanen privatisert, og enhver som reiser i de landene kan glede seg over god kundebehandling, fremragende service på togene, moderne behagelige vogner, og fremfor alt, tog som går i rute.

Staten skulle sørge for sikker jernbanedrift, men det har jo ikke akkurat vært mangel på uhell i NSB. Problemet er at man ikke kan kontrollere seg selv, og når staten både driver virksomheten og kontrollerer den; blir det en sørgelig mangel på kontroll. Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn det skjedde da det offentlige selv drev virksomheten.

Ingen kommentarer: