2010-02-15

Honnør til Norwegian

Emma Rudneva kom to minutter for sent frem til gaten og hun fikk ikke bli med flyet. Som representant for de hundre passasjerene som hadde møtt opp i tide, var vel plassert i flysetene og ventet på at flyet skulle ta av, vil jeg sende en takk til Norwegians bakkepersonell. De fem hundre kronene hun måtte betale for en ny billett håper jeg hun ser på som en vel fortjent lærepenge. Hvis flyene skulle forsinkes for å slippe inn passasjerer som har vaset rundt i butikker og derfor ikke klarer å nå frem til gaten i tide, vil det være en fornærmelse mot alle oss andre som klarer å holde tiden. Deretter spiller Rudneva ut rasismekortet; ”Er det navnet mitt som gjør at jeg ikke får være med?” Jeg kan tenke meg at Norwegian har lang erfaring i å frakte passasjerer fra alle mulige kulturer og bryr seg døyten om navnet er Rudneva, Mohammed eller Hansen; de har opprådd profesjonelt og effektivt med sin handlemåte, og jeg håper andre flyselskaper følger samme policy. Hva ønsker Emma Rudneva å oppnå ved sin kommentar? Slipp meg inn eller så blir dere omtalt som rasister i Aftenposten, eller jeg kommer fra en kultur hvor man ikke tar tiden så høytidelig, derfor gjelder det andre regler for meg? Jeg har opplevd å sitte på fly som er blitt en halv time forsinket fordi man måtte finne og losse bagasje til passasjerer som hadde sjekket inn, men ikke møtt opp på flyet. Hundre passasjerer multiplisert med en halv times forsinkelse, pluss ekstra utgifter for flyselskapet, det blir temmelig store utgifter fordi en person som ikke tar hensyn til andre mennesker, ønsker å shoppe litt ekstra.

Ingen kommentarer: