2010-02-21

NAV og byråkratisering


Toppsjefen i NAV har ingen innflytelse på hvordan de lokale kontorene organiserer seg og håndterer reformen, forteller Aftenposten i en artikkel. Inneffektivitet og byråkrati hersker i organisasjonen. Rop om mere penger og flere ansatte gjaller. Det er mange kompliserte regler i Norge, men registrering av arbeidsløse er imidlertid ikke en av dem. Den som har mistet jobben skal ta med seg arbeidsavtale eller en bekreftelse på at man har sluttet, samt lønns- og trekkoppgave. Man trenger ikke engang ta med skattekort, for alle opplysningene finnes allerede i datasystemet til NAV. Reglene for å motta dagpenger er klart definerte og enkle å forholde seg til for de aller fleste ledige. Det tar en saksbehandler omtrent ti minutter å behandle hver arbeidsledig person, så hva er problemet? Da Gro Harlem Brundtland styrte Norge hadde vi 170 000 ledige, og det var aldri vanskelig å få dem registrert slik at de fikk dagpenger. Enhver erfaren prosjektleder i det private vet at å sette flere personer på et prosjekt som er forsinket, bare vil føre til ytterligere forsinkelser. NAV-reformen har pågått i over fire år og vært en fullstendig fiasko, de er fremdeles ikke nærmere målet enn de var da de startet. Det ser ikke ut å være noen grenser for hvor mye penger eller arbeidstimer man kan bruke. Slik går det når de involverte er mer opptatt av prosessen, politisk korrekthet og posisjoner enn å komme frem til et resultat. Slik går det også når vi har en regjering som er ideologisk motstander av å bruke private ressurser.

Ingen kommentarer: