2014-07-06

Lærere i streik

Lærerne er klare for storstreik, de ble ikke lærere for å bli tvunget til å være på arbeidsplassen 7,5 timer hver eneste arbeidsdag. Flere lærere truer nå med å slutte i yrket og heller finne seg noe annet å gjøre. «Vi blir ikke verdsatt», er omkvedet. Lykke til, jeg gleder meg til å høre fra lærere som har sagt opp sin stilling og funnet noe bedre. Vi som arbeider i andre jobber, har hele livet vært vant til å oppholde oss på arbeidsstedet i arbeidstiden. Vi har til og med måttet finne oss i bare tre ukers sommerferie. Jeg ønsker lærerne lykke til med å finne en ny plass hvor de kan ta to måneders ferie med full betaling. Kom gjerne med rapport til oss andre som ikke vet bedre, men må henslepe halvparten av juni og august på arbeidsplassen.


De eneste jeg kjenner til som kan bestemme sin egen arbeidstid og ferie er selvstendige konsulenter, er det slike yrker lærerne vil gå over på? Da vil jeg gjerne se hvordan de klarer seg; som konsulent må man ut og selge seg, og det er ganske ukjent for lærerstanden; der i gården er jo markedsføring og salg blant fy-fy ordene. I konsulentbransjen får man heller ikke betalt når man ikke jobber; har lærerne tenkt på hvordan det går med to måneders ferie uten lønn eller fem timers arbeidsdag hvor man bare får betalt for fem timer. Det foresvever meg at lærerne faktisk er helt uvitende om hvordan resten av arbeidslivet fungerer. Jeg håperr inderlig at noen av dem slutter, slik at de kan få virkeligheten midt i ansiktet. Da regner jeg med at de kommer til å løpe tilbake til sin privilegerte lærerstilling så fort som overhodet mulig.

Ingen kommentarer: