2014-07-12

Streik i sommerferien

Jeg vil takke pensjonert lærer Dagfinn Helgestad for svar på mitt innlegg i DT. Det er imidlertid et par ting i hans innlegg som fortjener kommentarer. For det første gjør han den vanlige feilen å generalisere alle læreres situasjon ut fra sin egen erfaring. Det å være lærer er et av de minst ensartede yrkene som finnes. Jeg husker for eksempel min far som brukte timer hver kveld på å rette stiler fra en endeløs bunke. På den andre siden har jeg en venn som er gymlærer, og han forteller at det aldri er verken forarbeid, foreldremøter eller noen andre belastninger enn det å kjøre elevene gjennom et fast treningsprogram. Så har jeg en kollega som underviser i maskinlære og fysikk, og han brukte mye tid på å lage et opplegg første året han underviste, men deretter har han kunnet bruke det samme opplegget år etter år – veldig greit, sier han. Videre har jeg en bror som foreleser i sosiale fag; intet arbeid med lekser eller forberedelser, undervisningen foregår mens elevene er samlet i arbeidsgrupper som gjør selvstudium. Jeg kan forsåvidt også nevne et par lektorer jeg kjenner som bruker timene til å arbeide som frilans oversettere og tjener penger på det mens elevene er opptatt med oppgaver. Så skoleverdenen er nok langt mer sammensatt enn det ene området Helgestad har erfaring fra.

Deretter bruker Helgestad det banale debattknepet å skjelle ut dem som har en annen mening enn ham selv som uvitende, det er en så enkel taktikk at til og med politikerne har sluttet å bruke den. Kommunesektorens organisasjon (KS), som Helgestad også betegner som uvitende, har nok adskillig bedre statistikk som bakgrunn for sitt ønske om at lærerne skal være tilstede på skolen 7,5 timer om dagen, enn en enkelt lærers frustrasjoner. Jeg vet ikke hvilket fag Dagfinn Helgestad underviste i, men jeg håper at det ikke var norsk skriftlig.


Både Helgestad og andre taleføre lærere forteller at de arbeider langt mer enn det KS nå ønsker å formalisere; tja, da burde de jo ønske velkommen en reform som ber dem om bare å tilbringe 37,5 timer i uka på arbeidsplassen. Det er litt morsomt at Helgestad påstår at halvparten av lærernes sommerferie brukes til avspasering; andre påstår at den brukes til kurs, etterutdanning, studier og så videre. Men man skal ikke kjenne så veldig mange personer innen skoleverket for å oppdage at lærernes lange ferier ikke bare er en myte, men et gode som andre arbeidstakere bare kan drømme om.

Ingen kommentarer: