2013-06-21

Gjenvinningsstasjonen i Lier fungerer ikke

Drammens Tidende hadde en fyldig reportasje fra Lindum gjenvinningsstasjon, og de fortalte at her kom det også liunger. Folk fra Lier kjører heller til Drammen enn å besøke sin egen stasjon ved Tranby. Det er fullt forståelig. Det kan bli dyrt å være miljøvennlig i Lier. Personlig fikk jeg en bulk i bilen da en mann prøvde å lirke seg forbi med armene fulle av planker og mistet en av dem. Det blir noen tusen kroner i oppretting. Jeg hadde tatt med meg et tilhengerlass med metall, treverk og papp til Ragn-Sells område. Sjelden har jeg sett et anlegg som har fungert så dårlig. Det første man møter, er svære lastebiler på en smal og kronglete vei. Så stiller man seg bakerst i en endeløs kø av privatbiler med og uten tilhenger. Folk et stykke ut i køen tar med seg metallstenger, kasser og gamle møbler og presser seg forbi bilene som står oppe på perrongen – en liten glipp og lakken ripes opp. Irriterte kunder sniker i køen eller kjører foran perrongen for å kaste ting opp i containerne. Stressede lastebilsjåfører kjører 12 tonns trailere i sikksakk mellom personbilene. Det satt en kar der i campingstol og kikket på oss som prøvde å losse og sortere etter beste evne. Jeg spurte om de hadde tenkt å organisere dette på en bedre måte i fremtiden; ”Dette er ingenting”, sa han. ”Det hender køen står helt opp til Ringeriksveien med to timers ventetid.” Jeg kunne jo reise til Lindum hvis jeg ikke var fornøyd, var løsningen hans. Hvis man ikke gidder det, så har man jo restavfallsbeholderen hjemme.






Ingen kommentarer: