2013-06-09

Telefonterroristene

Når et nytt firma skal startes er det mange utfordringer, problemer og hindringer som møter en fersk bedriftsleder. En av de mer påtrengende er telefonselgerne som, straks bedriften er registrert i Brønnøysund, kaster seg over telefonen. Et firma kan ikke, på samme måte som en privatperson, registrere seg i noe reservasjonsregister mot telefonplageånder – man kan dessverre ikke reservere bedriftens telefonnummer, bare egen privat mobiltelefon. En firmatelefon er derfor fritt vilt for disse pågående og utrettelige selgerne som gir tilbud på alt fra kontormateriell og strømleveranser til kataloger og telefonabonnement. Det er en slik strøm av oppfinnsomme selgere at man knapt får tid til å ta telefoner fra egne kunder. Man skulle tro at disse telefonselgerne primært ville bruke sin tid på kunder som faktisk var interessert i deres produkter, men neida. Når det ringer en selger prøver jeg å fortelle klart og tydelig at jeg aldri har kjøpt et produkt etter å ha blitt oppringt, jeg kommer aldri til å kjøpe noe produkt fra en telefonselger som ringer ubedt, og jeg ber vedkommende om å slutte å ringe meg, men det preller av. Nå har jeg for eksempel i løpet av halvannen uke blitt oppringt 6 (seks) ganger fra Norgesenergi, de vil at jeg skal bytte strømabonnement til Hafslund Strøm (som er deres eiere). Jeg leier lokaler, og det interesserer meg overhodet ikke hva slags strømabonnement min husvert har. Uansett hva Norgesenergi sier så er det bortkastet, men det spiller tydeligvis ingen rolle for de pågående selgerne. Da fant jeg løsningen. Det finnes en Internettside som heter telefonterror.no hvor alle disse telefonselgerne er registrert. Derfra kan man gå videre til Bedriftsdatabasen hvor man finner navn og telefonnummer til ledere, eiere og styremedlemmer. Dette gjorde underverker, jeg ringte til styreformannen. Man bør naturligvis ikke forstyrre disse travle personene i arbeidstiden, men ringe på kvelden eller natten. Jeg forklarte omhyggelig hvor lite jeg setter pris på å bli forstyrret av telefonselgerne deres. Det ser ut til å hjelpe. Nå er det gått fire dager, og ingen nye telefoner fra Norgesenergi. Nå er det bare å gå løs på NetCom og Nettkatalogen, så har jeg kvittet meg med de verste tidssløserne.


Ingen kommentarer: