2013-06-27

Sentrumsutvikling i Drammen

I mange år har politikerne i Drammen arbeidet aktivt for å hindre biltrafikk i sentrum. Nå er plutselig alle sammen på banen og beklager seg over at sentrum blir dødt og forlatt. Jeg trodde faktisk dette var en ønsket utvikling fra politikerne, det virker i hvert fall slik. Forsto virkelig ikke politikerne at når bilene fjernes fra byen, så vil færre folk besøke stedet; dermed blir det lite kunder i butikkene, og dette vil igjen føre til at bedriftene forsvinner – så enkelt er det. Det er politisk korrekt å mislike biltrafikk i byer og tettsteder, men heldigvis er det bare venstresiden som vil forby folk å velge fritt (Arbeiderpartiet og SV kamuflerer det som ”lov om midlertidig etableringsstopp for kjøpesentre utenfor sentrum”). Men det er fremdeles sammenheng mellom årsak og virkning, og hvis man vil ha et yrende sentrum, så må man akseptere bilen selv om det ikke er PK. 

Panikkforslag som parkeringsavgift på kjøpesentra, kamp mot utbygging av Buskerud storsenter eller byråkratisk detaljregulering av Gulskogen senter vil ikke hjelpe. Ta en kikk på parkeringsplassen på et hvilket som helst senter og se hvor fullastete bilene er, ingen vil drasse med seg seks-åtte bæreposer på bussen. Personlig må jeg gå tre-fire turer for å hente inn varene fra bilen etter ukens handletur, hvordan skulle jeg fått dem hjem fra bussholdeplassen? Dyre og dårlige parkeringsforhold, håpløse køer og elendig brøyting om vinteren, nei den byen holder jeg meg unna. Da handler jeg i stedet på Liertoppen, Gulskogen, Buskerud eller Sandvika storsenter. Når skal våre politikere forstå at man kan ikke skape noe med forbud, avgifter, gebyrer og hindringer, det må positive virkemidler til?

Ingen kommentarer: