2014-09-19

Miljøvern i miskreditt.


Aftenposten har i flere artikler påvist hvordan politikerne driver et narrespill overfor befolkningen når det gjelder sortering av avfall. Det er dessverre ikke noen nytt at folk bruker tid og energi på kildesortering, miljøvern og resirkulering som så blir sabotert av likegyldige politikere og offentlig ansatte.

Akkurat det samme skjedde med papirinnsamling og oljegjenvinning. For noen år siden var det for eksempel et lite privat firma som het Reginol. Det tok imot brukt olje og betalte noen slanter for denne, dessuten kunne man kjøpe rimelig reraffinert olje tilbake. Reginol hadde også den service at de besøkte meg et par ganger i året med et nytt fat, og satte igjen et tomt som jeg kunne helle den brukte oljen på. Så fikk vi en aktiv miljøvernminister, og det ble bestemt at resirkulering av olje var så viktig at det måtte det offentlige ta hånd om. Neste gang jeg skulle levere brukt olje, var det plutselig ikke så enkelt lenger. Etter å ha lett meg gjennom flere statsinstitusjoner, fant jeg til slutt den rette mann. "Jo" svarte han hyggelig, "Du tar med deg kanna ned til Grimstad (som av distriktspolitiske hensyn var valgt til oppsamlingsplass), der har vi et sentralt depot, så du kan levere oljen mot å betale tre kroner og tyve øre literen." Den gang hadde jeg to femliters kanner med brukt olje, så sannheten var at jeg reiste ikke ned til Grimstad med de ti literne. Da jeg ringte ham igjen et års tid senere fikk jeg høre at det faktisk ikke var mange andre som hadde kommet med olje heller.
Det samme gjentok seg da kommunen tok over papirinnsamlingen og fratok korps og foreninger denne lille inntektskilden. Kommunen lønnet offentlig ansatte for å samle inn masse papir. Dessverre hadde de ikke tenkt lengre enn til innsamlingen. Politikerne visste rett og slett ikke hva de skulle gjøre med alt papiret, så de lagret det på fyllplassen. Etter et halvt års tid, så fikk de en bulldoser til diskret å skyfle det ut sammen med den andre søppelen.

Politikerne har også satt i gang innsamling av glass som de ikke vet hva de skal bruke til, så de betaler et glassverk for å lagre det inntil videre. I Oslo sorterer glassmestrene alt glassavfall i forskjellige binger. Tidligere fikk de litt betalt for glasset de leverte inn, nå som kommunen har overtatt må de betale for å levere glasset som deretter bare blir dumpet i en haug.

Det er tvingende nødvendig at vi tar miljøvern på alvor, det er en altfor viktig sak til at vi kan overlate den til politikere og offentlige byråkrater. 

Ingen kommentarer: