2009-01-02

Hvorfor Tove Voss ikke lykkes


Tove Voss er reiselivsbransjens ”grand old lady”, hun har laget gode pakketurer for nordmenn i førti år. Min kone og jeg har helt siden begynnelsen av åttiårene da hun var ansatt i Globetrotter, bestilt reiser over hele verden fra henne. Hun var også med på å introdusere temareisene til Star. Alltid har hun vært uhyre dyktig til å legge opp gode turer for oss som ikke er interessert i badeferier eller ferier hvor man rett og slett ”bor et annet sted”; vi som ønsker å komme hjem etter et par-tre uker – helt utslitt etter å ha opplevd fremmede steder og kulturer på en fantastisk temareise. Dessverre er det en viktig egenskap Tove Voss mangler, nemlig interesse for kundene. Hun er helt uovertruffen til å lage gode opplevelsesturer og finne dyktige guider, men ser på menneskene som skal reise med turene som plagsomme forstyrrelser som tar henne bort fra det hun helst vil holde på med: nemlig å lage og prøve ut nye, spennende reiser. 

Etter at Tove Voss forlot Star Tour har bønnetellerne (de som sitter på bakrommet og finregner på hvordan de kan spare noen kroner) tatt over. Tema fra Star Tour har en av de flotteste reisekatalogene jeg har sett, dessverre er selve reisene bare sånn passe. De har hotell/middag-kombinasjoner over hele linjen for å spare penger (og hotellene er veldig middels). Mer informasjon om de middelmådige tematurene på http://verdenogvi.blogspot.com/2008/12/rundtur-i-australia-med-tema-fra-star_31.html  

I Globetrotter gjorde Tove Voss en meget god jobb, både med både turene og katalogen. Nærmest perfekte reiser for oss som ønsker å se mest mulig når vi er på ferie. Men dessverre, ingen kundeoppfølging. Globetrotter hadde forholdsvis dyre reiser, og fra åtte til tyve deltakere. Min kone og jeg reiste vel fem-seks ganger med byrået, men fikk vi noensinne ubedt tilsendt en katalog derfra? Nei aldri, vi måtte nærmest trygle oss til informasjon om hvilke turer de hadde og jevnlig ringe og spørre om hva de hadde planer om. Til sammenligning har vi tatt en tur med danskebåten, og nå får vi tre-fire ganger i året brosjyrer og kataloger fra DFDS Seaways – uten at vi behøver å spørre engang. Det var ikke rart at Globetrotter forvitret og til slutt gikk konkurs. Det er trist, for de hadde nøyaktig den typen reiser som min hustru og jeg trives med.  

Det samme gjentok seg da Tove Voss gikk over til Select Tours, hun introduserte cruise-ferier som tidligere var helt ukjente i Norge; flotte turer, se http://verdenogvi.blogspot.com/2008/12/russland-var-en-positiv-overraskelse.html  og hun fortsatte å legge opp tematurer for interesserte. Men igjen, ingen kundeoppfølging. Jeg traff henne for eksempel på reiselivsmessa, og hun fortalte entusiastisk om elvecruise på Douro – jeg ble interessert og ba henne sende meg nærmere opplysninger, men naturligvis kom det ingenting i posten før jeg ringte og purret opp brosjyrene. Denne innstillingen fra sjefen gjennomsyret naturligvis firmaet, og de andre medarbeiderne hadde en tilsvarende likegyldig holdning til kundene inntil Tove Voss startet Escape og Select ble overtatt av Kuoni. Kuoni har en profesjonell kundebehandling, og nå får man alltid svar fra byrået. 

Escape er reisebyrået som Tove Voss selv har konstruert, det startet med cruise som er blitt hennes spesialitet og fortsetter med å introdusere stadig nye tematurer. Det er alltid en glede å lese deres brosjyrer og kataloger, stadig nye spennende reiser. Men dessverre, all entusiasmen, all interessen og all energien brukes på å legge opp nye turer; at det er noen kunder som faktisk bestiller turene kommer nærmest som et forstyrrende element i den fascinerende hverdagen med å lage nye reiser. Vi har bare hatt én dårlig opplevelse med reisene til Tove Voss, det var et cruise hvor hun tydeligvis hadde latt seg lure av egenreklamen til cruiseselskapet. MSC er et italiensk cruise-rederi som markedsfører seg med vekt på god mat. Dessverre var cruiset som Escape arrangerte i samarbeid med ”Glad i Mat” en fullstendig fiasko – seigt kjøtt, dårlig fisk og mangelfulle mellomretter var opplevelsen. Hele historien er på http://verdenogvi.blogspot.com/2008/09/aldri-mer-msc-cruises-fra-escape-travel.html Naturligvis klaget vi (i likhet med flere andre skuffede passasjerer), men ble fullstendig avfeid av Tove Voss, hun var ute og reiste og lagde nye turer og var fullstendig uinteressert i våre opplevelser. Det var naturligvis dumt av henne, vi reiser mye og nå går de pengene til andre selskap de neste tyve årene (som vi regner med er aktive reiseår). Foruten at vi advarer om opplevelsen, og det gjør også våre medpassasjerer som heller ikke fikk noen god respons fra Escape. 

Hvorfor har jeg skrevet denne artikkelen? Når jeg nå er så begeistret for de turene som Tove Voss legger opp kan man fundere på hvorfor jeg skriver at hun ikke lykkes. Det er faktisk mitt håp at en slik tilbakemelding kan gjøre Escape til et bedre reisebyrå. Hun er så dyktig til det hun åpenbart liker å gjøre, så hadde hun konsentrert seg om å lage reisene og latt en annen person ha ansvaret for kundene, så hadde vi fått bedre reiser her i Norge. Så det er mulig at tittelen i stedet burde vært ”Hvorfor Tove Voss ikke lykkes så godt som hun burde ha gjort”. Personlig hadde jeg ikke behøvd å bestille reiser fra England, der har min kone og jeg funnet et fantastisk godt byrå; Titan HiTours http://www.titanhitours.co.uk/ de har nettopp slike gode tematurer som Tove Voss laget, dessuten har de alltid førsteklasses hotell og en kundebehandling og oppfølging som ethvert firma kan misunne dem. Så hvis du er av den typen som liker rundreiser, slike som beskrives i Tema-katalogen til Star Tour, så kan Titan anbefales på det varmeste. 

2 kommentarer:

Sissel K sa...

Hei ukjente Per Magnus
En tankevekkende artikkel! I alle bransjer som har med mennesker å gjøre er det aller viktigste å ta godt vare på kundene. Det nest viktigste er å ta godt vare på medarbeiderne. Motiverte ansatte er gull verdt.
Dessverre maktet Tove Voss ingen av disse to kriteriene. Hun gikk forresten ikke over fra Globetrotter til Select; hun fikk sparken av styret. Men hun er rasende dyktig til å produsere reiser.

Hilsen Sissel Klingenberg

Sissel K sa...

Hei ukjente Per Magnus
En tankevekkende artikkel! I alle bransjer som har med mennesker å gjøre er det aller viktigste å ta godt vare på kundene. Det nest viktigste er å ta godt vare på medarbeiderne. Motiverte ansatte er gull verdt.
Dessverre maktet Tove Voss ingen av disse to kriteriene. Hun gikk forresten ikke over fra Globetrotter til Select; hun fikk sparken av styret. Men hun er rasende dyktig til å produsere reiser.

Hilsen Sissel Klingenberg