2010-04-01

Hensynsløst av KrF

Den senere tid har representanter fra KrF gått sterkt ut og kritisert FrP for standpunktet om aktiv dødshjelp. Det er trist hvordan KrF’erne ønsker å tvinge dødssyke mennesker til å lide – ofte i månedsvis fordi de har problemer med sin samvittighet. En av de verste er informasjonsmedarbeider for KrF på Stortinget, Even Westerveld; hans tante hadde kreft og var døende med store smerter. Hun bodde i Nederland og valgte selv aktiv dødshjelp fordi hun ikke hadde mere å leve for, bare et forferdelig sykeleie før slutten kom. Even Westerveld sier at han ville hindret tanten i å ta dette valget hvis han hadde hatt mulighet til det. Han vil altså dømme sin egen tante til dager, kanskje uker eller måneder med lidelser; det mener jeg kommer inn under begrepet tortur.


Motstandere av aktiv dødshjelp forsvarer sine meninger med at de er bekymret for at den syke skal føle seg presset til å avslutte livet. I de landene hvor dette praktiseres følger legene tett opp både pasienten og de pårørende; derfor er ikke det noe argument. Det er faktisk like bekymringsfylt at personer som Westerveld og trosfeller påtvinger andre sine meninger og derved lar dødssyke mennesker lide unødig fordi ”samvittigheten” eller ”troen” kommer i veien. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har noen slektninger med samme innstilling som Even Westerveld; hvis jeg kommer i den situasjon at det eneste jeg har å se frem til er lidelse før slutten kommer, så vil jeg selv ønske å bestemme. Det er mitt liv, jeg ønsker å avslutte det med verdighet.


Ingen kommentarer: