2010-04-20

Velkommen etter, Drammen

Drammenspolitikerne vil ha bilen vekk fra sentrum. Høyere parkeringsavgifter har ikke hjulpet, så nå skal det sterkere restriksjoner til. Lier har i mange år arbeidet aktivt for å begrense biltrafikken til det som kalles ”Sentrum”. Dette har, naturlig nok, ført til at kundene også forsvinner fra butikkene. Det kom som en stor overraskelse på de lokale politikere som ikke hadde forstått at det er en sammenheng mellom biler og kunder i forretningene. Hver gang jeg går forbi næringsdrivende som har latt seg lokke til å etablere seg i Lier, synes jeg synd på dem. De står der bak disken og prøver å få dagen til å gå på ett eller annet vis, kunder er det ikke, og gjelden hoper seg opp. Når kundene forsvinner, så dør næringslivet – så enkelt er det. I Lierbyen er fremkommeligheten for biler år for år blitt redusert, veiene er innsnevret og fortauene er lagt i kunstige kurver (som folk naturlig nok overser ved å gå rett over plenen). Parkeringsforholdene er patetiske og langtidsplassene blir raskt fylt opp av offentlig ansatte. Det er ikke det minste rart at den ene forretningen etter den andre gir opp og enten flytter eller bare legger ned. Velkommen etter, Drammen.

Oslo hadde i mange år mangel på parkeringsplasser, nettopp den løsningen Drammen nå ønsker å gjennomføre. Det resulterte i en kraftig økende biltrafikk – fordi folk måtte kjøre mye rundt og lete etter parkeringsplass. En undersøkelse viste at til enkelte tider var en tredjedel av trafikken i Oslo sjåfører som lette etter parkeringsplass, ikke rart i at Oslo var en eneste stor bilkø; for ikke å snakke om all den unødvendige forurensningen som oppsto på grunn av manglende parkeringsplasser. Velkommen etter, Drammen.

Polet skulle jo i sin tid redde Drammen sentrum, det ble tvunget til å etablere seg i en bakgate. Ellers takk, når jeg kjøper vin for et par måneder blir det gjerne fire fem Fjoseposer, jeg tar ikke dem med på bussen; eller på sykkel som var det siste forslaget. Jeg handler heller på Buskerud Storsenter, Liertoppen eller Sandvika. Hadde enda polet fått etablere seg på CC slik de ønsket, ville det vært forbrukervennlig. Nå har ledelsen i polet lært av erfaringen med Drammen, i Lier lot de seg ikke presse av lokalpolitikerne og etablerte seg på Liertoppen – det eneste fornuftige sted i Lier for å plassere et pol. Det siste geniale forslaget fra politikere er å ta betalt for å parkere på kjøpesentre, det skal tvinge kundene tilbake til sentrum. En ny avgift er naturligvis standardløsningen fra de kanter, men det kommer ikke til å hjelpe. Jeg kan ikke tenke meg noen annen ledergruppe enn politikere som kan innbille seg selv at folk vil ta bussen fra for eksempel Sjåstad eller Sylling, handle 5-6 bæreposer med varer i Drammen, frakte dem på bussen, for så å bære dem flere kilometer fra holdeplassen og hjem.

Våre lokale politikere har opp gjennom årene gjort en rekke vedtak som resulterer i at byene blir øde og forlatt av kommersiell virksomhet. Det er mulig at dette er ønsket av politikerne, men det ser nå ut til at de enten har gjort vedtak som de ikke har forstått konsekvensen av, eller at det ”bare er blitt sånn”. På fagspråket heter dette ”management by happening” og er velkjent i bedrifter som har svak ledelse. For tiden er det politisk korrekt å mislike biltrafikk i byer og tettsteder. Dessverre er det fremdeles sammenheng mellom årsak og virkning, og hvis man vil ha et yrende sentrum og en levende landsbygd, så må man akseptere bilen selv om det ikke er PK. Når skal våre politikere forstå at man kan ikke skape noe med forbud, gebyrer og hindringer, det må positive virkemidler til.

Ingen kommentarer: