2014-08-03

Manglende rutiner

Igjen har det skjedd «uønskede hendelser» på Drammen sykehus, denne gangen på fødeavdelingen. Ved noen anledninger har jeg selv hatt anledning til å observere pasientbehandlingen, og som gammel industrimann blir jeg skremt når jeg ser hvor mangelfulle rutinene er ved norske sykehus. Man skulle tro at på et slikt stort sykehus har man rutiner for å motta pasienter. Men det virket faktisk ikke slik, hver gang det kom en ny pasient inn, løp leger og pleiere rundt og prøvde å finne et ledig rom. Flere ganger så jeg at de var i ferd med å skyve en sykehusseng inn på et rom, men så oppdaget de plutselig at rommet allerede var okkupert. Ofte ble nyinnlagte pasienter etterlatt på gangen mens pleieren prøvde å finne et sted å plassere sengen. Det virket ikke som om sykehuset hadde noen klare rutiner, men hver gang det kom inn en ny pasient, så måtte man tenke; hva gjør vi nå, skal vi plassere ham her eller der, skal vi kanskje ta de prøvene eller nei, kanskje vi heller skal ta noen andre prøver.


Nylig ble det offentliggjort at bruk av sjekklister under operasjoner hindret et stort antall komplikasjoner, feil og problemer. Dette er et enkelt og virksomt hjelpemiddel som har vært i bruk i alle andre former for industri i mange år. Bedre rutiner, sjekklister og respekt for pasientene ville fjerne svært mange av de unødvendige problemene norsk sykehusvesen sliter med. Både i Tyskland og USA bruker man like mye penger per pasient som her i Norge, men der fungerer systemet; pasientene blir behandlet på samme måte som en bil blir behandlet på et profesjonelt verksted. Mye av problemet her i Norge er naturligvis at legene ser på seg selv som helter som kjemper på barrikadene for å redde menneskeliv. Mens de egentlig er serviceteknikere som jobber på et verksted for å reparere kropper.  

Ingen kommentarer: