2008-08-28

Norske journalister og FrP

Siv Jensen hadde for noen dager siden et innlegg om rasisme. Etter dette har det fosset over i Aftenpostens spalter med innlegg som har kritisert henne opp ad stolper og ned ad vegger. Innlegg som forsvarer hennes standpunkt er nesten helt fraværende; dette virker lite sannsynlig når 25 % av Norges befolkning stemmer FrP, og debatter på Internett har en overflod av innlegg som støtter henne. Jeg har prøvd å sende brev til debattredaksjonen med forsvar for hennes standpunkter, men det er blitt avvist – flere ganger. Med årene har jeg fått god erfaring med å skrive leserinnlegg og jeg pleier å få publisert de fleste jeg skriver, men i denne saken ser det ut til å være helt umulig. Jeg kontaktet noen av mine kollegaer som også pleier å skrive til fordel for Fremskrittspartiet og de fortalte at heller ikke de hadde fått noe på trykk i rasismedebatten. Det har vært flere undersøkelser som viser at norske journalister er godt plassert på venstresiden i norsk politikk, og ingen forventer objektivitet fra for eksempel NRK. Jeg trodde imidlertid at Aftenposten hadde større integritet, eller er det slik at her så journalistene en sjanse til ”å ta” Siv Jensen ved bare å slippe til innlegg som kritiserer henne?

Ingen kommentarer: