2013-05-16

Det er mange idioter der ute


Jeg så tilfeldigvis en liten notis om at Drammens-Ølets Venner samler inn åpnerringene fra øl- og brusbokser. Jeg var ikke klar over det, men dette er faktisk et verdifullt råmateriale for å lage proteser til barn i krigsherjede land. Alle delene som skal være i direkte kontakt med kroppen må være minst 99,9 % aluminium. Ringene som samles inn, smeltes og støpes om til skruer, muttere, bolter, mellomleggsskiver og skinner. Jeg så en innsamlingspose i min lokale butikk og neste gang jeg var innom tok jeg med meg et utvalg ringer for å gi min skjerv – etter helgens utskeielser blir det gjerne noen slike. Og det slo naturligvis ikke feil, oppi boksen hadde en eller annen undermåls idiot kastet søpla si. Vedkommende hadde tydeligvis anstrengt seg, for han hadde gått forbi to solide søppelkasser før han omhyggelig hadde dyttet restene oppi beholderen til innsamlerne. Radio Norge hadde nettopp en diskusjon om slike lavpannede vesener var imbesile, subnormale eller rett og slett dumme; personlig synes jeg i grunnen begrepet idiot passer bra.



Ingen kommentarer: