2013-05-02

Dumme mennesker


Det forbauser meg stadig hvor fullstendig hensynsløst, dumt og ubeskrivelig tankeløst enkelte mennesker oppfører seg. I nærbutikken vår har de satt opp en boks for å samle inn miljøfarlig avfall; lyspærer, batterier og så videre. Så har det gått en fyr forbi og kastet papiret fra iskremen sin oppi beholderen – selv om det rett ved siden av står en søppelkasse for restavfall. Funderer på om dette er samme typen som går tur med hund, og når hunden bæsjer så plukker han skitten opp i en hundepose, knytter den igjen og kaster den i veikanten. Muligens er det den samme som spytter tyggegummien eller snusposen rett ut på fortauet – gjør de det hjemme i stua også? Jeg funderer på, slike mennesker, kan de i det hele tatt ha en jobb, gå på skole, eller finne seg en make når de oppfører seg så utrolig idiotisk? Hvis en av disse undermåls personene kunne ta seg tid til å svare og tilfredsstille min nysgjerrighet ville jeg sette pris på det. Jeg tar gjerne imot muntlige opplysninger, for det er ikke sikkert at vedkommende kan lese og skrive; det virker i hvert fall slik, når man ser alle sigarettene som er stumpet under skiltet «Vennligst ikke røyk her» ved inngangen til biblioteket.  Av og til lengter jeg etter å bo i en by hvor det er nulltoleranse mot forsøpling, slik som for eksempel Singapore eller Hongkong. I New York er det forresten nulltoleranse mot vold og hærverk, ikke dumt det heller.


Ingen kommentarer: