2013-08-26

Mobiltelefon i fly

Blir det forstyrrelse på flyets systemer om man bruker mobilen? 

Hvis dette virkelig hadde vært en reell fare, så kan man være sikker på at flyselskapene og de forskjellige kontrollkommisjonene ikke hadde nøyd seg med en enkel henstilling fra flyvertinnen om å slå av telefonen. Man hadde gått gjennom kabinen med et søkeapparat for å sikre at alle virkelig var slått av; det er til stadighet påslåtte mobiltelefoner ombord på flyene, uten at det har ført til ulykker. Havarikommisjonene er meget dyktige til å oppspore årsaker. Hvis det hadde vært så farlig så burde de hatt et stort antall krasjede fly å undersøke, men de har aldri funnet slike årsaker. Jeg har personlig sittet på fly med både italienere og franskmenn som har pratet i mobiltelefonene sine, sendt SMS’er og oppdatert Facebook via mobilt bredbånd uten at det skjedde noe galt av den grunn. De var heller ikke plaget av problemet med dårlig dekning oppe i flyhøyde.

Jeg ser det som en større plage å ha sidemannen skravlende i mobilen sin, og det burde forbys med den begrunnelsen.

En annen og mer nærliggende årsak til forbudet er at i mobiltelefonens barndom så introduserte flyselskapene sine egne telefoner ombord – med en ringepris per minutt på femti til hundre kroner. Det er ikke det minste rart at de ønsket å forby en konkurrerende mulighet som kostet en brøkdel av dette. Når forbudet så var på plass, kunne man av prestisjehensyn ikke fjerne det, selv om flytelefonene ble borte fordi ingen lot seg lure til å bruke dem. Nå i 2013 ser man at forbudet mykes opp med interne nettverk og basestasjoner i selve flyene. Dessuten er de amerikanske luftfartsmyndighetene i ferd med å endre regelverket. Luftfartstilsynet og teletilsynet har ikke funnet noe bevis for at radiosignaler fra elektronisk utstyr kan forstyrre flyets instrumenter.

Ingen kommentarer: