2013-08-08

Stortingsvalg på Internett

Snart kan vi stemme over Internett. Fra før av betaler jeg min kones fakturaer via hennes nettbank, jeg leverer selvangivelsen hennes til AltInn, og når hun har behov for å låne noen bøker på biblioteket, så ber hun meg bestille dem over nettet. Det er en service jeg gjerne gir henne, mens hun lager mat og vasker opp. Og nå forteller Kommunaldepartementet at jeg snart kan levere stemmeseddelen hennes elektronisk; det er så mange oppgaver som pater familias gjerne tar ansvaret for.

1 kommentar:

Unknown sa...

Både i Oslo og Drammen har det ved tidligere valg vært sterke personligheter som har fulgt både landsmenn og familiemedlemmer inn i stemmeavlukket for å «hjelpe» dem å putte seddelen i konvolutten. Vaktene ved stemmelokalene har ikke stoppet denne praksisen, antagelig av respekt for andre kulturer og for ikke å stigmatisere vår nye landsmenn. Det er helt åpenbart at denne praksisen vil blomstre kraftig opp når man kan stemme hjemmefra. En nærliggende tanke er at en imam med pc og Internett vil stille opp en rekke personer etter fredagsbønnen og de vil se det som helt naturlig å la ham ta hånd om sakene, for det er det de er vant med.