2013-08-31

Postapokalyptisk

Skal en filmanmelder skrive for ”folk flest”, eller for en liten gruppe kultursnobber? Hilde Halvorsrød tar i A-magasinet et sterkt oppgjør med dem som ikke forstår uttrykket ”postapokalyptisk”; de bør lese flere bøker og se mindre på Paradise Hotel. Tja, jeg vet ikke hvilken tidsperiode postapokalyptisk er, selv om jeg er ingeniør, forfatter, leser femti bøker i året og aldri har sett en episode av Paradise Hotel. Jeg forstår naturligvis at det menes ”etter apokalypsen”, så jeg henvender meg til min kone som langt mer kulturell enn meg. Apokalypse betyr åpenbaring, og postapokalyptisk betyr etter syndefloden/katastrofen. Vi går derfor til Internett, og finner ut at apokalypse var en film om Vietnam fra 1979. Noen andre filmer, slike som Mad Max, Night of the living dead, The dead walk og Zadoz er postapokalyptiske. Ikke kjenner jeg disse filmene, jeg vil faktisk anta at Paradise Hotel tittere har større kunnskaper om dem – naturligvis bortsett fra kultursnobber som Hilde Halvorsrød.

Ingen kommentarer: