2013-08-19

Pasient, utrygghet og leger

Vi kan lære mye av USA når det gjelder behandling av pasienter, det er fullt mulig å unngå den utrygghet som Per Fugelli beskriver i sitt møte med 37 forskjellige leger. For en stund siden måtte jeg tilbringe noen dager på et sykehus i USA; og det var et hav av forskjell fra den amatørmessige måten norske sykehus fungerer på. Jeg fikk tildelt faste leger; en indremedisiner, en onkolog, og også en farmasøyt. Til min store overraskelse kunne jeg også komme i kontakt med dem når jeg hadde noen spørsmål, enten direkte eller via en sykepleier; dette er fullstendig ukjent på norske sykehus. På en tavle på rommet mitt var navn og telefonnummer skrevet opp, i tillegg til navnet på ”min” sykepleier og ansvarlig på avdelingen. Da min faste sykepleier skulle reise bort i helgen, kom hun innom og presenterte sin avløser. Dette viser at det er mulig å behandle pasienter på en ordentlig måte, det er bare spørsmål om vilje til å organisere. En helt annen diskusjon er at det er millioner av mennesker som faller utenfor helsevesenet i USA, jeg ønsker Obama all lykke med å endre systemet slik at alle får hjelp. Men her uttaler jeg meg som en som har benyttet et amerikansk sykehus. Den store forskjellen er at de har kvalitetssikringssystemer og pasienten har rettigheter. Man behøver forøvrig ikke å gå så langt som til USA, en kollega av meg fortalte at han hadde vært på sykehus i Tyskland. De hadde rutiner for innleggelse, rutiner for undersøkelse, og det fungerte. Alt gikk som på skinner, fire dager senere ble han skrevet ut og var på vei videre i ferien. 

Ingen kommentarer: