2013-07-26

Privatisering gir kvalitet

En av de store forskjellene mellom høyre og venstresiden i norsk politikk er hvorvidt man er villig til å slippe til private aktører, eller om alt skal drives av ”det offentlige”. Av en eller annen grunn har LO stilt seg på Ap’s side og ønsker at så mye som overhodet mulig skal utføres av selskaper som eies av kommune eller stat. Burde man ikke i stedet ha som målsetning at man skal finne muligheter og løsninger som kan gi både ansatte og kunder bedre forhold? Man behøver ikke gå lengre enn til Sverige for å se at for eksempel private sykehjem fungerer aldeles utmerket; norske pensjonister har flyttet dit for å få en verdig alderdom. Man kan se til England for å oppdage hvordan et ineffektivt, byråkratisk og dyrt offentlig jernbanesystem ble erstattet av effektive, rimelige og konkurransedyktige private løsninger. Det er veldig få, unntatt troende kommunister, som ikke ser at private driver dagligvarebutikker, rørleggerfirmaer og frisørsalonger bedre og rimeligere enn det offentlige kunne ha gjort. Hvorfor kan ikke syke og gamle mennesker få samme kvalitet på sin behandling, som man forventer at bilen får når man setter den inn på et verksted? 

KVALITETSKONTROLL

I alle virksomheter er kontroll med kvalitet, utførelse og resultat viktig. De fleste vil innse at man ikke kan kontrollere seg selv, da støter man på det kjente ”bukken og havresekken” problemet. Når det offentlige både skal eie, drive og kontrollere virksomheten, går det ofte galt. Det er dessverre et skremmende stort antall tilfeller hvor det viser seg at det offentlige ikke kontrollerer, eller de lar det ”slippe igjennom” når det gjelder sine egne bedrifter, virksomheter og etater. Dette er gjerne årsaken til de mange skandaler man har i offentlig virksomhet; et typisk eksempel er den kjente vannverkssjefen på Romerike. Enhver privat bedrift som hadde drevet på dette viset, ville blitt stoppet temmelig raskt, men fordi det var en kommunal bedrift så ble revisor overstyrt, lokalpolitikerne fikk bein, og det ble ikke ryddet opp før avisene (som er private) gransket saken. Se også på pillerotet som forekommer på sykehus og sykehjem – hadde dette vært privat, så ville offentlige organer umiddelbart tatt hensyn til menneskers liv og helse og krevd endringer, men fordi politikerne har laget systemet og offentlig ansatte byråkrater driver virksomheten, så blir dessverre systemet viktigere enn enkeltmennesket. Andre eksempler er Statoil som kan diktere sine egne forretningsbetingelser og DnB NOR som gir Statsministeren beskjed om hvordan regelverket skal utformes. Det ble nettopp avslørt at Oslo kommune hadde gitt ”sin egen” bedrift Oslo Sporveier millioner av kroner i ulovlig støtte, slik at den kunne utkonkurrere det private alternativet.

KLAGER

Når en privat bedrift gjør en feil, kan man henvende seg til Forbrukerrådet og få hjelp og veiledning. Når en offentlig bedrift gjør en feil, toer de sine hender – Forbrukerrådet kan ikke hjelpe. Går det galt med bilen din, har du NAF i ryggen. Problemer med banken, Finansklagenemnda kan hjelpe. Reisebyrået sendte deg til feil hotell eller flyselskapet rotet bort bagasjen, Reklamasjonsnemnda tar saken. Får du feil behandling av en offentlig innstans eller et offentlig kontor står du helt alene. Offentlige byråkrater har ressurser til å kjøre en sak om feilparkering på 540 kroner helt til Høyesterett, og du som privatperson må pantsette huset for å kunne stå imot. Forbrukerrådet tok for seg kommunenes prislister på Internett, halvparten av dem var gale. Hvis en privat butikk oppgir for lav pris har Høyesterett bestemt at de er fanget og må selge varen til den oppgitte prisen. Hvis du tror at det samme gjelder for kommunale tjenester – ha ha, glem det. Rapporten forteller at 54 norske kommuner har uakseptabel dårlig service. Bare hver tredje kommune gir god nok service til kundene. 50 kommuner styrer så dårlig at de er satt under statlig administrasjon på grunn av økonomiske problemer (Robek-lista). Det ble nettopp publisert informasjon om at det har skjedd femti tusen lovbrudd offentlig virksomhet. Takk og pris for at Adecco er privat, det er eneste årsaken til at regelbruddene er blitt avslørt. Hvis Adecco hadde vært en offentlig virksomhet, ville vi sett at alle, fra arbeiderpartipolitikere og kommunalpamper til LO-tillitsvalgte hadde satt store ressurser inn på å kamuflere og bortforklare forholdene.

FORANDRINGER


Verden forandrer seg, og vi med den. Enhver privat bedrift må kunne snu seg raskt for ikke å bli forbikjørt av konkurrenter. Det skaper entusiasme blant de ansatte og gode produkter for kundene. Det heloffentlige organet NAV har omorganisert seg i 5 – fem – år, og ingenting tyder på at de blir ferdige i overskuelig fremtid. Innlegg i avisene tyder på at de verken kan tilfredsstille kundene eller de ansatte. Det er bare monopoler som kan slippe unna med å ta høye priser og levere middelmådige produkter. Konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service. 

Ingen kommentarer: