2013-07-04

Sentrumsutvikling i Lierbyen?

Vår nye ordfører forteller at kommunen svært gjerne vil ha flere bedrifter i Lierbyen. Det virker ikke slik. I mange år har Liers politikere lagt ned mye arbeid for å fjerne private forretninger. Det har vært så målbevist at jeg trodde faktisk at det var en ønsket utvikling, men nå forstår jeg at det ”har bare blitt sånn”. På fagspråket heter dette ”management by happening” og er velkjent i bedrifter som har svak ledelse. For tiden er det politisk korrekt å mislike biltrafikk i byer og tettsteder. Dessverre er det fremdeles sammenheng mellom årsak og virkning, og hvis man vil ha et yrende sentrum og en levende landsbygd, så må man akseptere bilen selv om det ikke er PK (politisk korrekt). 

Gjennom lang tid har bilistene fått dårligere og dårligere kår i Lierbyen. Dette har ført til at kundene i stedet reiser til Liertoppen, CC eller Gulskogen, hvor parkeringsplassene er mange og gratis. I Lierbyen er fremkommeligheten for biler år for år blitt redusert, veiene er innsnevret og fortauene lagt i kunstige kurver (som folk naturlig nok overser ved å gå rett over plenen). Parkeringsforholdene er patetiske, og langtidsplassene blir raskt fylt opp av offentlig ansatte. Enkelte politikere har kullsviertro på at et vinmonopol i en eller annen form skal redde ”sentrum”. Ellers takk, når jeg kjøper vin for et par måneder blir det gjerne fire fem Fjoseposer, jeg drar ikke dem med på bussen. Jeg handler heller på Buskerud Storsenter, Liertoppen eller Sandvika. 

Jeg kan ikke tenke meg noen annen ledergruppe enn politikere som kan innbille seg selv at folk vil ta bussen fra for eksempel Sjåstad eller Sylling, handle 5-6 bæreposer med varer, frakte dem på bussen, for så å bære dem noen kilometer fra holdeplassen og hjem. Jeg skal prøve å si det en gang til: Når bilene fjernes fra Lierbyen vil færre folk besøke stedet, dermed blir det lite kunder i butikkene, og dette vil igjen føre til at bedriftene forsvinner – så enkelt er det.

Ingen kommentarer: