2013-07-19

Ukvemsord

Det forbauser meg stadig at folk som bruker skjellsord i debatten når andre mennesker har meninger de ikke er enig i. Det siste året har jeg sett innlegg som beskriver motparten som dum, uopplyst, tøvete, bare rør, tankeløs, uvitende, og så videre. Dette viser jo en manglende respekt for andre mennesker og deres meninger, og det er heller ingen konstruktiv debattform. Forstår virkelig ikke folk at slik språkbruk bare slår tilbake på dem selv og gjør selve debattinnlegget useriøst? Det ser hovedsakelig ut til å være folk på venstresida som bruker denne taktikken, sist leste jeg et innlegg som beskyldte motparten både for å lyve og for å trenge personlig hjelp; bare fordi vedkommende hadde en annen mening. Mulig at den slags polemikk gjør seg i radikale studentkretser, men i en sivilisert debatt virker det ganske så avslørende – enten mangler vedkommende argumenter, eller så har de liten tro på sin egen fremstillingsevne. Det minner om et notat en arbeiderpartipolitiker gjorde i margen på sin tale på landsmøtet; ”Svakt argument, hev stemmen og slå i bordet”. Jeg vil naturligvis ikke at innlegg skal sensureres, men enkelte personer trenger åpenbart å beskyttes mot seg selv. Man mister jo respekten for folk som er så ubehjelpelige at de må ty til den slags utskjelling.


Hadde de enda kunnet komme med noen elegante fornærmelser, slik som engelske politikere: ”Jeg sto og ventet på min motstander, da ankom det en tom drosje og ut steg han.”; ”Han bruker statistikk som en fyllik bruker en lyktestolpe – som støtte i stedet for som opplysning.”; ”Han innfridde den mangel på forventninger som ble stilt til ham.” eller ”Han snublet over sannheten, men så plukket han seg opp og gikk videre som om ingenting hadde hendt.” Dessverre er det sjelden vi har gleden av tilsvarende formuleringer her i Norge, men vi har jo Thorbjørn Berntsens ”Når jeg hører Carl I. Hagen, så blir jeg svett i øra”. Einar Førde, Jan P. Syse, og C. J. Hambro var nordmenn som hadde ypperlig formuleringsevne, trist at vi ikke har noen tilsvarende størrelser i dag. Det blir liksom ikke svung over det når vår stasminister Stoltenberg sier: ”For det første er det styrene som vedtar opsjonsprogrammene. Nå har vi sett at programmene har utviklet seg i gal retning. Å endre reglene når verden forandrer seg er ikke et utrykk for dobbeltmoral.” Men man får jo de politikere man fortjener sies det, men det er trist at de ikke kan komme med noe bedre enn denne type svada. 

Ingen kommentarer: