2014-10-08

Lamelltrekk til svømmebasseng, fra Basseng as, virker ikke

Bassengtrekket, som er produsert av VR production (også kjent som A.P.F Annonay Productions France), har hatt store problemer helt fra begynnelsen; det har stoppet, gått i stykker, vil ikke starte, har låst seg – det fungerer ikke. Lamelltrekket til Basseng as er nå defekt og kan ikke brukes i det hele tatt.


For noen år siden investerte jeg i et lamelltrekk til svømmebassenget, det ble levert av Grønt Fokus. Basseng as overtok etter hvert basseng-produktene. Brosjyrene deres er lekre og profesjonelle, og fordi mitt gamle motoriserte trekk som hadde betjent meg trofast i over tyve år begynte å bli slitent, investerte jeg nesten femti tusen kroner i dette lamelltrekket. Det første problemet oppsto da monteringsveiledningen var på fransk. Etter litt masing fremskaffet leverandøren en delvis norsk utgave, den siste siden fikk jeg oversatt av en bekjent som kunne fransk.

Så hadde vi gleden av sikkehetstrekk over bassenget hele sommeren, men året etter sluttet det å virke. Jeg målte meg frem til at motoren ikke fikk spenning fra kontrollboksen, og etter litt frem og tilbake med leverandøren (som da var Grønt Fokus) returnerte jeg boksen. Den ble videresendt til produsenten i Frankrike, kom med tid og stunder tilbake, og jeg monterte den igjen. Deretter hadde vi gleden av sikkerhetstrekk over bassenget hele neste sommer, men året etter sluttet det å virke. Igjen var det feil med kraftforsyningen, og jeg gav opp hele kontrollboksen og gikk over til å kjøre motoren fra batteri (etter avtale med leverandøren).

Dette fungerte jo på et vis; lade batteriet i garasjen om natta og kjøre trekket av og på om dagen, helt til motoren sluttet å virke. Nå var det et firma som het Basseng as (drevet av de samme personene), som hadde overtatt ansvaret for trekk til svømmebasseng. De har ikke kompetanse på det tekniske, så alle spørsmål må oversettes til fransk, sendes til produsenten, og så må svaret oversettes tilbake til norsk. Alle deler må sendes til Frankrike for reparasjon eller bytte. Alt dette tar veldig lang tid. Etter å ha åpnet motoren, ser jeg spor av korrosjon, det er tydelig at franskmennene har brukt billigst mulige komponenter.

Konklusjonen er at i løpet av fem sommersesonger, så har trekket bare fungert som det skulle i to. Dette kan faktisk ikke kalles et sikkerhetstrekk. For det første er bassenget uten trekk i store deler av sesongen, og for det andre er det helt utrolig hvor mye ekstra arbeid og frustrasjoner dette lamelltrekket har skapt i forhold til det jeg hadde tidligere. Da hjelper det ikke om det ser pent ut i brosjyrene.
Bildet viser tydelig korrosjon på kontaktpunktene.

Jeg har lært noe av denne saken. Neste gang jeg kjøper utstyr til bassenget skal jeg sørge for å sjekke at:
  • Forhandleren har tekniske kunnskaper om det produktet han selger.
  • Det er mulig å få utført service hvis noe skulle feile.
Sett i ettertid, så har jeg faktisk aldri kjøpt et slikt teknisk produkt fra en forhandler som har så lite kunnskap om det han selger.

Her er hele korrespondansen for å prøve å få reparert trekket.

Problemer og uoverensstemmelser med Basseng as.

Forbrukerrådet prøvde å megle, men det ble dessverre ikke noe resultat.

Basseng as sender trusselbrev for å stoppe artiklene.

English version - engelsk utgave

Kundebehandlingen hos Basseng as

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg elsker å strekke meg ut ved siden av et svømmebasseng - svetten renner og jeg kaster meg ut i vannet.

Men med slike erfaringer vil nøle med å bygge mitt eget i hagen; jeg tror at jeg fortsetter å besøke andre.

Trond B. A. sa...

Takk for tipset, jeg og naboen holder på å bygge svømmebasseng sammen. Fire ganger ti meter, så vi er interessert i informasjon. Er det noen andre informasjonssider? Jeg var innom Wiki, men der sto det veldig lite. Jeg har lest gjennom alt om lamelltrekk, for det hadde vi tenkt på i utgangspunktet. Vi får endel snø om vinteren, så en overbygning virker svært utsatt, jeg hadde ikke tenkt å måtte måke det. De e-postene som kom fra Basseng behøvde du nesten ikke å kommentere, mannen må jo være komplett idiot.

Hilsen Trond

Per Magnus sa...

Hei Trond, du kan prøve facebooksiden Svømmebasseng.

Hilsen Per T_

Per Magnus sa...

https://www.facebook.com/groups/svommebasseng/