2014-10-01

Forflytningshemmede

Vi har i Drammen nettopp fått en ny forskrift for forflytningshemmede, den erstatter forskriften for bevegelseshemmede. Bevegelseshemmede ble tidligere kalt funksjonshemmede, som opprinnelig ble betegnet handikappede.

Min mor hadde polio i ungdommen og var sterkt handikappet. Hun startet som vanfør, deretter ble hun ufør, en tid var hun invalid, senere ble det funksjonshemmet, deretter bevegelseshemmet og det siste påfunnet fra bedrevitende sosionomer er at hun var forflytningshemmet. ”Maken til tull”, sa min mor, ”Jeg er krøpling, og uansett hva disse byråkratene døper det om til, så endrer ikke det på de faktiske forhold at jeg bare har halvparten av den muskelstyrken andre kvinner har.” 

Det har vært påvist at Norge har en offentlig administrasjon som er stor nok for en befolkning på ca førti millioner mennesker. Jeg har ofte lurt på hva alle disse menneskene egentlig gjør, men her blir det oppklart. Mange av dem er opptatt med å lage nye betegnelser som derved fører til at de må forandre alle tilhørende forskrifter.


Ingen kommentarer: