2014-10-20

Problemer og uoverensstemmelser med Basseng as

Jeg gjorde den tabben å kjøpe trekk til mitt svømmebasseng, fra Basseng as. Det er utrolig hvor mange problemer dette lamelltrekket har skapt, og hvor mye bortforklaringer Basseng as har kommet med for å unngå å reparere trekket. Hele historien til problemtrekket finnes her. Jeg har også publisert korrespondansen som gikk over flere uker før jeg innså at firmaet ikke hadde teknisk kompetanse på det produktet de solgte, så jeg gav opp og kontaktet Forbrukerrådet. De prøvde å megle, men vi ble ikke enige, alle dokumentene er offentlig tilgjengelig gjennom Forbrukerrådet i Agder.

I dette dokumentet har jeg listet opp problemene med å kommunisere med Basseng as. Jeg er tydeligvis ikke den eneste, dette sier en annen kunde: «Dårlig erfaring med dem. De holder ikke løftene sine og klarer ikke å levere varene tidsnok.»; og et hjertesukk fra en fransk kunde om produsenten (VR production): «Det å prøve få service på lamelltrekket er som å snakke til en vegg». Mye av problemene kommer naturligvis av manglende teknisk kompetanse her i Norge. Alle spørsmål må oversettes til fransk, sendes til produsenten, og så må svaret oversettes tilbake til norsk. Ikke engang noe så enkelt som informasjon om hvordan kraftforsyning, bryter og motor er koplet sammen, har de. Alle deler må sendes til Frankrike for reparasjon eller bytte. Alt dette tar veldig lang tid.

Kommunikasjonsproblemene:

Kraftforsyningen slutter å virke
Forhandleren påstår at feilene skylles overspenning. Dette er ikke korrekt, fordi:
  • Det har ikke vært noen problemer med lysnettet; lynnedslag eller tilsvarende elektriske fenomener.
  • Jeg har flere apparater som er langt mer følsomme enn en elektromotor koplet til det samme lysnettet, det er kun dette lamelltrekket som går i stykker.
  • 220 V nettet har overspenningsvern i sikringsboksen.
  • Den siste feilen oppstod forøvrig mens anlegget ble kjørt på batteri, og da blir det veldig dumt av forhandler å skylle på overspenning i nettet. Det er tydelig at forklaringen «overspenning» er et standardsvar som produsenten kommer med, helt automatisk, uansett problem.

Telefonsamtalene

Follesøy fra Basseng as påsto gjentatte ganger at motoren til trekket går på 24 V.
Dette er feil, den er på 12 V. Hvorvidt Follesøys påstand om 24 V spenning kom av teknisk uvitenhet, eller om de nå har en annen type motor, vites ikke.

E-postene

Follesøy skrev at jeg ikke hadde avtalt å kjøre motoren på batteri: «Finner det litt underlig at kunden har «inngått avtale» om å droppe kontrollskapet og kjøre trekket på batteri. Det er faktisk ikke slik hverken Grønt Fokus eller Basseng as opptrer.»
Han hadde tydeligvis glemt at han i en tidligere e-post skrev: «Sett den røde på + på batteriet og den svarte på – på batteriet»
Denne instruksjonen viser forøvrig at til og med produsenten har erfaring for at kraftforsyningen er upålitelig og at trekket må kjøres på batteri.

Jeg skrev til Follesøy at det tok altfor lang tid å få svar og at dette problemet ble nevnt på Internett. Hans reaksjon var: «Det du finner på sosiale medier om at det er vanskelig/umulig for privatpersoner å få kontakt med VR-production er helt korrekt. Vi forhandlere har derimot god anledning til kontakt med produsenten, noe vi benytter oss av de få gangene vi trenger det.»
Da er det er litt pussig at han tidligere hadde sendt meg følgende e-post: «Du er ikke glemt, men jeg får ikke svar fra produsenten. Fortsetter å mase»
Forøvrig forsto ikke Follesøy poenget, som var at folk får ikke service på produktet, uansett hvem som er forhandleren.

Føllesøy skrev: «Det er ikke så lett å hjelpe kunden med å få løs motoren når han i utgangspunktet har bestemt seg for at han ikke vil ha den løs, men vil ha pengene tilbake.»
Dette er feil, jeg brukte over tre uker på å få informasjon fra Basseng as om hvordan dette problemet kunne løses, men da jeg til slutt innså at Follesøy ikke hadde kunnskap om hvordan det kunne gjøres, ga jeg opp og kontaktet Forbrukerrådet.

Føllesøy skrev: «Isteden begynner han å skru på selve motoren, noe han definitivt ikke burde gjort. Finner det underlig at han ønsker å heve kjøpet, men likevel begynner å skru på produktet.»
Dette er også feil. Som man ser av korrespondansen, har jeg fulgt instruksjonene fra Follesøy, dessverre tok det noe tid før jeg forsto at Follesøy bare hentet forslag fra løse luften.

Her er noen eksempler på instruksjoner fra Follesøy, Basseng as:
«Kortslutt så den hvite og svarte og se om mtoren virker»
«Nærmest akslingen er det vel noen stropper som er det første som ruller seg inn. Disse stroppene gjør vel at  kan trekke akslingen ut sidelengs  uten å rulle av lamellene.»
Hvordan i all verden skulle det kunne gjøres? Disse stroppene er innerst i rullen, under alle lamellene. Motoren sitter inne i sylinderen.


Follesøy skrev: «Hvis det stemmer at den siste halve meteren før lamellene er stropper, antar jeg at du kan dreie røret motsatt av opprullingsretning og derved få nok slark nok til å trekke røret ut sideveis. Ville ikke latt det være uprøvd.»
Det er ikke godt å forstå hva han mener. Dette viser at Basseng as ikke har noen som helst rutine for å reparere/skifte motorer som har gått i stykker, men kommer med tilfeldige instruksjoner etter hvert som det faller dem inn. Det er forøvrig mulig at dette rett og slett er en uthalingstaktikk og at de satser på at misfornøyde kunder gir opp og «forsvinner.»

Follesøy skrev: «Vi gjør oppmerksom på at dette er et trekk som kommer i deler til kunden, og som kunden har montert selv. Vi skjønner derfor ikke helt at han nå ikke greier noe som har med demontering å gjøre.»
Siden Follesøy tydeligvis ikke er klar over monteringen og virkemåten til trekket han selger, skal jeg opplyse følgende: Et stort antall lameller blir satt sammen til et trekk på langt over hundre kilo. Når trekket er rullet opp og motoren ikke virker, kan ikke en person uten videre håndtere en slik vekt. Det er en vesentlig forskjell på å sette sammen lameller som veier noen kilo hver, og å håndtere et ferdig trekk på langt over hundre kilo. Det kan sammenlignes med et byggverk; en person kan håndtere de enkelte plankene, men når de er satt sammen til en garasje, så må det spesialredskap til for å løfte den.

Til å begynne med prøvde Follesøy seg med å etterlyse faktura for å bevise at jeg faktisk hadde kjøpt trekket fra dem, og informasjon om hva som tidligere hadde gått galt, fordi Basseng as ikke hadde historikken til trekkene de hadde levert. Dette var åpenbar forhalingstaktikk fordi:
  • Basseng as er skilt ut fra Grønt Fokus (som jeg kjøpte trekket av), og da har de naturligvis alle data.
  • Basseng as klarer, pussig nok, å finne historisk informasjon når de selv har behov for det.
  • Det var Follesøy selv som hadde ansvaret for svømmebasseng på Grønt Fokus. Follesøy skriver: «Som sagt var jeg involvert i alle reklamasjoner på denne produktgruppen».
  • Med dagens datasystemer, så er det ingen bedrifter som har problemer med å få rapporter på kunder, historikk, dato og så videre. Hvis Basseng as virkelig har et så dårlig system, så er det på tide å oppgradere.
Den siste e-posten kom den 17. juni hvor han lovet ytterligere informasjon den 19. juni. Mer informasjonen kom imidlertid aldri, så jeg ga opp å få hjelp til å reparere trekket. Som det går frem av korrespondansen, så har tydeligvis ikke Follesøy klart for seg hva man egentlig bør gjøre for å reparere trekket, men svarer det som faller ham inn i håp om at problemet forsvinner av seg selv. Han presterte å si i en av e-postene at han selv kunne ta ut motoren, jeg inviterte ham naturligvis derfor til å komme og gjøre akkurat det. Dessverre kom han aldri. Lamelltrekket veier langt over hundre kilo, og det å løfte opp trekket med den ene hånden og fjerne motoren med den andre er ikke særlig realistisk.

I løpet av de siste fem sommersesongene har det såkalte sikkerhetstrekket bare fungert som det skulle i to – og hver gang noe feiler, er trekket ubrukelig i lang tid. Før jeg publiserte denne informasjonen tok jeg kontakt med Datatilsynet og advokat. De uttalte at artiklene er godt innenfor ytringsfriheten, og det er greit å publisere navnet til Ragnar Follesøy, fordi han uttaler seg som representant for Basseng as. Likevel sendte Follesøy meg et trusselbrev om at han ville henge meg ut hvis jeg skrev om mine erfaringer. Her er en oppsummering av kundebehandlingen til Basseng as.

Per M. Tangerud

2 kommentarer:

Per Magnus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Per Magnus sa...

Legg gjerne igjen dine kommentarer på facebooksiden Svømmebasseng
href="https://www.facebook.com/groups/svommebasseng/"