2015-03-18

Helsevesen koster – mye penger

Etter mitt innlegg i Aftenposten hvor jeg fortalte om den gode behandlingen man får på sykehus i USA, har jeg fått mange tilbakemeldinger fra folk som sier at sykehusene i USA er svært dyre. Men de er faktisk ikke dyrere enn her i Norge. Helsevesenet i USA bruker omtrent samme beløp per innbygger som vi gjør her hjemme, det samme gjør forøvrig også Tyskland. Forskjellen er at i disse landene blir man behandlet som kunder, dermed får man vesentlig mer ut av helsekronene. En kollega av meg måtte på sykehus i Tyskland; de hadde rutiner for innleggelse og rutiner for undersøkelse. Det var som å sette bilen inn på verksted.

Her i Norge satt jeg en gang og ventet i fire timer mens min kone var på akuttmottaket. Da hadde jeg anledning til å observere rutinene på denne travle arbeidsplassen. Man skulle tro at et stort sykehus har rutiner for å motta pasienter, men det virket faktisk ikke slik. Hver gang det kom inn en ny pasient, løp leger og pleiere rundt og prøvde å finne et ledig rom. Flere ganger så jeg at de var i ferd med å skyve en sykehusseng inn på et rom, men så oppdaget de at rommet var okkupert allerede. Ofte ble nyinnlagte pasienter etterlatt på gangen – det er vel det som kalles korridorpasienter. Som gammel produksjonsmann satt jeg der og ble mer og mer deprimert over ineffektiviteten, sløsingen med ressurser og den nedverdigende behandlingen av pasienter som sykehuset viste. Det virket ikke som om sykehuset hadde noen klare rutiner, men hver gang det kom inn en ny pasient, så måtte man tenke; hva gjør vi nå, skal vi plassere ham her eller der, skal vi kanskje ta de prøvene eller nei, kanskje vi heller skal ta noen andre prøver. Man kan bli skremt av hvor dårlig vi tar vare på syke mennesker.

Ingen kommentarer: