2014-11-10

Dårlig kundebehandling hos Basseng as

Det er et firma med navn Basseng as som har usedvanlig slett kundebehandling. Alle produkter kan naturligvis ha enkelte problemer eller gå i stykker, men da må jo firmaet ha et system for service; det har dessverre ikke Basseng as. Når de får epost fra en kunde med et defekt lamelltrekk begynner eieren Ragnar Follesøy å dikte opp løsninger, som kompensasjon for at han ikke har kunnskaper.

Jeg publiserte mine dårlige erfaringer med bassengtrekket, og deretter korrespondansen som viste at Basseng as rett og slett ikke hadde rutiner for noe så elementært som å skifte motoren. Før jeg skrev om problemene, sjekket jeg naturligvis med advokat at det var fullt lovlig å offentliggjøre dette. Da begynte Follesøy å skjelle meg ut og komme med trusler for å hindre meg i å publisere informasjonen.

##########

Deretter fikk jeg følgende epost fra sjefen – Ragnar Follesøy:

Hei igjen
Jeg synes bare det er leit at navnet mitt (og firmaet sitt) skal henges ut på internett når jeg faktisk ikke kan se at jeg eller vi har gjort noe galt. Handel med forbruker i Norge er faktisk veldig nøye regulert. Vi følger alle spillereglene, og du henvendte deg selv til Forbrukerrådet for å sjekke det ut. Når vi får medhold i at vi selvsagt har rett til å se varen før vi beslutter tiltak, så trekker du saken, og så begynner du å henge meg/oss ut på nett isteden.

Nå er ikke jeg en type som har trengt advokat hittil i livet, så egen advokat har jeg ikke. Det er derfor ikke så enkelt å «gå til min advokat» som du synes å tro.

Når deg gjelder vår manglende kompetanse, så har vi aldri hevdet at vi kan alt om alle våre produkter. Derfor har vi solide leverandører i ryggen.  Tror du at Elkjøp kan alt om elektronikken i TV-apparatene de selger, eller at Lefdal kan alt om mobiler, eller Biltema alt om motorene i plenklipperne de selger? Selvsagt ikke! Skjønner derfor ikke at det skal være så forferdelig at vi innrømmer at vi ikke kan alt om elektronikken i lamelltrekkene.

Når det gjelder den overspenningen som du hevder ikke er mulig (i kontrollboksen), så gjør jeg oppmerksom på at vi ikke belastet deg noe for den. Vi konstaterte at det antagelig var det, men tok kostnaden selv. Det vitner vel for de fleste om seriøsitet. Når det da dukker opp feil nummer to hos samme kunde, - på et produkt som det normalt er lite problemer med, så er det vel ikke så rart at vi ønsker å se produktet før vi bestemmer hva som skal gjøres. Vi har faktisk aldri tidligere hatt motorhavari på disse trekkene, og vi har flere hundre solgte. (har hatt én motor som ble ødelagt av lynet, men det tok forsikringen).

Vi er altså på to forskjellige planeter når det gjelder synet på hvor ubrukelige vi er som leverandør, og jeg synes det er bare trist at du bruker et strekt medium som internett til å henge oss ut når du selv har gitt opp den formelt riktige kanalen. Hvilken glede du har av det, skjønner jeg faktisk ikke.

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

##########

Da jeg svarte at den eposten naturligvis også ville bli publisert, og at jeg da ville forklare ham forskjellen på servicen man får hos Biltema eller Lefdal, kontra Basseng as, fikk jeg følgende svar; som er gjengitt ordrett:

Stakkars deg. Du kan ikke ha det særlig godt.

Med vennlig hilsen

Ragnar Follesøy

##########

Dette siste punktet har Follesøy åpenbart rett i, kundene til Basseng as har det ikke greit; de blir utsatt for spydigheter, trusler og bortforklaringer. Men det er jo litt spesielt at eieren av firmaet faktisk innrømmer det. Man kan absolutt si at jeg hadde det bedre før jeg kom i kontakt med Basseng as og Follesøy, men nå begynner jeg heldigvis å komme meg igjen. Med sin siste epost avslører eieren av Basseng as at han heller ikke befinner seg på samme planet som Biltema, Elkjøp eller Lefdal.

Når eieren av firmaet skriver slike ting offentlig, så kan man levende tenke seg hvordan han omtaler kunder privat og internt i firmaet. Hvilke kunder ønsker egentlig å utsette seg selv for slik harselering som Follesøy driver med? Det at Basseng as fremdeles har kunder er et mirakel...

##########

I mine eposter har jeg unngått å svare på skittkastingen til Follesøy – men lett er det ikke;-) Jeg lar imidlertid uttalelsene til eieren av Basseng stå som de er, de karakteriserer ganske tydelig hva slags person han er. Her følger noen typiske eksempler på Follesøys kundebehandling:

Follesøy skriver: «Din blogg bærer et markant preg av at «jeg har rett, og vet bedre enn alle andre», og det virker derfor litt underlig at du ikke følger vanlige spilleregler, men bløffer på deg klarering for offentliggjøring både fra Forbrukerråd og advokat.»

To feil i samme setning; han blander sammen Forbrukerrådet og Datatilsynet, dessuten var artiklene klarert (Follesøy hadde bare ikke oppfattet det). Likevel kommer han med slike slengbemerkninger som «du ikke følger vanlige spilleregler, men bløffer på deg klarering». Når han ikke sjekker grunnlaget, bør han ikke slenge ut slik dritt.

##########

Behandlingen hos Forbrukerrådet har jeg gjort grundig rede for, og dokumentene i den saken er offentlig tilgjengelig; selv om Follesøy skulle ønske at det ikke var slik. Når det gjelder de solide leverandørene som Follesøy påstår han har, kan jeg sitere følgende fra en annen frustrert kunde fra produsentens hjemland; «Det å få service på lamelltrekket er som å snakke til en vegg». Jeg har gjentatte ganger forklart Follesøy hvorfor det ikke var overspenning som førte til feil på kraftforsyningen, men når han ikke vil forstå så .....
Naturligvis har han rett til å sjekke problemet med trekket, men da må det være en nøytral instans som kontrollerer.

##########

Ragnar Follesøy vil ikke søke råd fra advokat, det er litt synd for da ville han nok få det råd at han burde slutte å kjefte på motparten, og i stedet lese tilbakemeldingene litt grundigere og å være mottagelig for konstruktiv kritikk.

Jeg har handlet både hos Elkjøp, Lefdal og Biltema, og mitt inntrykk er at de har en profesjonell kundebehandling. Produkter som ikke virker får man reparert eller byttet, dessuten skjeller de ikke ut kunder som har problemer. Jeg tror faktisk Follesøy og Basseng as «befinner seg på en annen planet» enn også disse firmaene.

I motsetning til Follesøy tyr jeg ikke til slike personlige utskjellinger som han hele tiden kommer med. Men, jeg har en hud av bøffelskinn og tåler denslags; så bare fortsett, den måten å argumentere på imponerer ingen. Vi kan definitivt være enig om en ting; vi befinner oss på to forskjellige planeter når det gjelder produkter, kvalitet og service;-) Jeg har aldri forlangt at Basseng as skulle kunne alt om elektronikken, men det hadde vært hyggelig for oss kunder om de kunne noe. Det er ganske irriterende å tenke på alt det ekstra arbeidet jeg hadde fordi Basseng as ikke hadde kunnskap om noe så elementært som hvordan motoren skulle demonteres.

##########

Follesøy skriver flere ganger at jeg «henger ham ut». Jeg har publisert epostene hans ordrett, så man kan godt si at han henger ut seg selv. Det man definitivt kan si er at de har et meget godt reklamebyrå; brosjyrene og nettsidene er førsteklasses. Det er bare så trist at produktene og servicen ikke holder samme nivå. Follesøy lurer også på hvorfor jeg har publisert disse artiklene; hvis jeg kan redde noen andre fra å gjøre samme tabben som jeg gjorde, så er det belønning i seg selv. Skal jeg dømme etter de telefonhenvendelsene jeg har fått, så har jeg reddet flere;-)

##########

I en av epostene hvor Follesøy prøver å forklare problemet med motoren, skriver han «Mettre le rouge sur le + de la batterie et le noir sur le – de la batterie.» Sannelig ikke godt å vite hvorfor Follesøy sender denne teksten til en norsk kunde, hvis det da ikke er for å skryte av at han kan fransk. Men det står jo i stil med at når det kommer reservedeler, får jeg en utførlig bruksanvisning – på fransk.

Eieren av Basseng as påstår: «og vi har flere hundre solgte». Likevel har ikke firmaet en komplett bruksanvisning, og firmaet vet ikke hvordan motoren skal demonteres! Den delvis franske bruksanvisningen lå ute på nettet i fem år, tydeligvis helt glemt. Det rimer ikke med at de har solgt over hundre eksemplarer. Dette fortsatte helt til jeg nevnte problemet, da forsvant plutselig den lite brukervennlige bruksanvisningen umiddelbart. 100 norske kunder, og ingen hadde nevnt at de hadde problemer med fransken? Lite troverdig dette her, Follesøy.

##########

Morsomt nok; når Follesøy harselerer over kunden, skjeller ham ut eller truer ham – hver gang undertegner han med «vennlig hilsen». Det er antagelig en kyndig person i bedriften som har lagt på en automatisk signatur, og så har ikke sjefen forstått hvordan han kan endre den. Det er forøvrig synd at han ikke har fått en annen person til å lese gjennom epostene før han sendte dem, da ville de ikke inneholdt så mange feil. Muligens ville også litt av drittkastingen vært fjernet – det hadde han tjent på.

##################################
Per M. Tangerud
##################################




4


Ingen kommentarer: